Nyheter från KoHF
INCI-listan: en källa till återkommande missuppfattningar om kosmetiska produkter
Listan över ingredienser som enligt lag måste finnas i ingredienslistan för en kosmetisk produkt ger ibland upphov till fantasifulla tolkningar och missförstånd. Den ses ibland som komplext nonsens som är otillgängligt för konsumenter. Den tillskrivs värden, egenskaper och informativ betydelse som den inte har. Kort sagt, den förväntas att tillhandahålla något den inte kan. Människor tenderar att dra slutsatser genom okunskap, så låt KoHF klargöra situationen.
Totalt djurförsöksförbud sedan 2013 - kosmetikaindustrin bakom utvecklandet av djurfria testmetoder
Trots att det sedan 2013 råder totalt djurförsöksförbud för kosmetiska produkter så känner inte alla till det faktumet. Redan långt innan 2004 utfördes ytterst få djurförsök inom kosmetikaindustrin. Utöver att djurförsök knappast är försvarbart ur etisk synvinkel är det mycket dyrt att testa på djur.
KoHF välkomnar nya medlemmar
KoHF styrelse samlades 27 september. Vid mötet antogs följande nya medlemmar.
Swedish Beauty Awards 2023
Juryn är på plats och peppade till max och hemsidan och anmälan för Swedish Beauty Awards 2023 är officiellt tjuvöppnad! EUFORI!
Kosmetiska produkter - centrala i människors vardag
Kosmetikaindustrin har uppdaterat sin rapport Consumer Insights för att förstå hur europeiska konsumenter associerar till kosmetiska produkter och deras inverkan på sådana aspekter av livet som välbefinnande, självkänsla, livskvalitet och sociala interaktioner. Resultatet visar hur högt dessa produkter värderades av konsumenter och hur de bidrar till att förbättra vardagen för de flesta EU-medborgare.
Di skriver om det svenska skönhetsundret
Tidningen Dagens Industri skriver idag om Det svenska skönhetsundret.
Look Good Feel Better
Vi hade en fantastisk kick-off med våra volontärer i Näringslivets hus förra onsdagen.
Lagliga och tillförlitliga solskyddsmedel måste innehålla tillåtna UV-filter
KoHF uppmärksammar Aftonbladets och ett flertal andra tidningars artiklar med en intervju med hudläkaren och forskare på hudcancer vid Sahlgrenska sjukhuset, Julia Fougelberg. I intervjun avråder Fougelberg från naturliga oljor så som olivolja, kokosolja och hallonfröolja som alternativ till lagliga och tillförlitliga solskyddsmedel.
Läkemedelsverket ger råd om solande och solskyddsmedel
Ansvarig myndighet Läkemedelsverket har publicerat råd om solande och solskyddsmedel. Råd som KoHF skriver under på. KoHF vill mena att det råder konsensusuppfattning om hur man bör agera i solen för att vi i Sverige ska kunna bromsa den negativa utvecklingen av malignt melanom.
Solskyddsmedel en vinst för folkhälsan
En rapport från norska vetenskapskommittén för mat och miljö, VKM, konstaterar att användning av solskyddsmedel skyddar mot vissa former av hudcancer och är bra för befolkningen.
Business Sweden erbjuder programmet S-Beauty Partner Connect & Marketing Campaign in Asia
Beauty i Asien är enormt och det finns ett stort intresse för nya varumärken från Europa! Sverige särskiljer sig med en stark attraktionskraft och Clean Beauty och Beauty-Tech är växande segment både i online och off-line kanaler.
Look Good Feel Better - utförsäljning för fortsatt hjälp till kvinnor under cancerbehandling
Tack alla ni som bidrog med produkter till vår utförsäljning till förmån för Look Good Feel Better. Utförsäljningen var en stor succé - fantastiska produkter som gladde många köpare.
Swedish Beauty Awards - summering
Under kvällen delades 31 priser ut och toppades av Årets Kosmetikexportör som delades ut via länk av Anna Hallberg vår utrikeshandelsminister i samarbete med Business Sweden som delade ut det ärofyllda priset i form av delaktighet i deras Asienprogram.
Viktigt nu att alla kommunicerar sina nomineringar och vinster, tillsammans syns vi och stärker vinsten och varumärket. Genom tex pressmeddelanden, sociala medier, PR-utskick m.m.
KoHF uppdaterar rekommendation om våtservetter som inte innehåller plast
KoHF rekommenderar leverantörer av våta servetter som inte innehåller plast, att på förpackningar m.m. på lämpligt sätt informera konsumenten om att den använda servetten inte ska slängas i avloppet. Sådan information kan presenteras via erkända piktogram, t.ex. enligt EDANA code of practice, eller på annat sätt, t.ex. via egna piktogram eller text som anger lämplig hantering av använd servett.
Look Good Feel Better: utförsäljning till stöd för det humanitära projektet
Nu är det dags för en ny utförsäljning, i mitten av maj och då behöver vi produkter!
Swedish Beauty awards - fotografier
Tack till alla er som kom och gjorde kvällen så minnesvärd! Här finner ni massor av bilder från kvällen.
Kampanjen Kemismart - spekulativ konsumentinformation med skattebetalarnas pengar om kosmetiska produkter
KoHF menar, speciellt då våra gemensamma skattemedel används, att det är rimligare att informera om hur man som konsument bör hantera kosmetiska produkter säkert än att skapa oro om lagliga och dokumenterat säkra produkter.
Cosmetics Europe Annual Conference 2022, 15-16 juni - registrering öppen
Årets tema är "Facing Change". Cosmetics Europe Annual Conference CEAC 2022 samlar kosmetikaindustrins experter, beslutsfattare, företag och intressegrupper för att diskutera allmän, teknisk och regulatorisk utveckling
Swedish Beauty Awards 2022
Onsdag 6 april smäller det, som vi har längtat och lokalen är fylld till sista plats! Vi ser fram emot att hylla alla vinnare, äta god mat, mingla och överraskas!
Swedish Beauty Awards 2022 - inbjudan
Säkra din plats idag!
Först till kvarn, endast 300 biljetter totalt!