Nyheter från KoHF
Swedish Beauty Awards – Nominerade Herr och Hår 2022
Så har juryn sagt sitt, efter månader av testande så är äntligen de nominerade produkterna här.
Swedish Beauty Awards, delar för andra året ut pris till Årets Kosmetikexportör i samarbete med Business Sweden
Sverige har en stark skönhetsexport – 7 miljarder kronor 2021 - som växte med nästan 30% (!) mot 2020. Syftet med priset är att inspirera medlemmar i KoHF och andra verksamma aktörer inom skönhetsbranschen att se en marknad utanför Sverige.
KoHF och TEKO bjuder in till digitalt morgon-webinar 10 mars
KoHF berättar om den senaste i raden användarenkäter om svenskars bruk av solskyddsmedel och vilka slutsatser man kan dra, Läkemedelsverket, ansvarig myndighet för kosmetiska produkter deltar. Branschföreningen TEKO kommer att prata om kläder och solskydd.
Fördjupningskurs 8, 9 och 11 mars om märkning och marknadsföring av kosmetiska produkter
På grund av hög efterfrågan om kunskap på detta område anordnar KoHF en fördjupningskurs i tre delar för dig som vill lära dig mer om de regulatoriska kraven kring märkning och marknadsföring av kosmetiska produkter och samt ta del av lärdomar från relevanta rättsfall i patent- och marknadsdomstolen.
Översiktskurs om tvätt- och rengöringsmedel
KTF Utbildning hälsar varmt välkommen till en fullmatad digital utbildning i sex delar om tvätt- och rengöringsmedel under perioden 15-31 mars 2022. Tvätt- och rengöringsmedel är en produktgrupp som är en naturlig del av allas vår vardag. Tvätt- och rengöringsmedel är allt ifrån traditionella tvätt- och sköljmedel till rengöringsmedel för sminkborstar och andra makeup verktyg.
Stöd Look Good Feel Better: utförsäljning torsdag 9 december i Garnisonen, Stockholm
Hudvård, hårvård, makeup och dofter etc - Utförsäljning till förmån för Look Good Feel Better som tillhandahåller kostnadsfria hudvård- och makeupkurser för cancersjuka kvinnor både digitalt och på 15 sjukhus.
Swedish Beauty Awards
Som nedräkningen till jultomtens ankomst och adventskalenderns självklara nedräkning inför jul, räknar vi nu ner till sista anmälningsdagen till Swedish Beauty Awards. 10 december är er sista chans!
Look Good Feel Better tackar för engagemang
Look Good Feel Better tackar för ert engagemang inför vår utförsäljning den 29 november. Vi är så tacksamma för alla som svarat och som skickat produkter. Nu hoppas vi på en fantastisk måndag.
Swedish Beauty Awards - Graaf Ledin PR agency inleder samarbete med Sveriges enda oberoende branschtävling för skönhets- och hårvårdsprodukter
Efter två digitala galor under pandemin ser vi verkligen fram emot att ses fysiskt och hylla alla företag i branschen. Företagen har slitit och det är många produkter som lanserats under denna tuffa tid. Så med en peppad medlemskrets som rustar för fest och mingel inför kommande gala 2022 inleder Swedish Beauty Awards ett nära samarbete med Graaf Ledin PR som tar över PR- och eventuppdraget för galan.
KoHF webinar 17 november: Konsumentverket om sitt arbete om miljörelaterad reklam
Konsumentverket kommer att berätta om hur myndigheten arbetar med marknadens aktörer kring miljörelaterade budskap i reklam och marknadskommunikation.
Detta är det andra av två webinar från branschföreningen KoHF om kosmetiska produkter och ansvarsfull reklam och marknadsföring.
KoHF-webinar 26 oktober: Kosmetiska produkter - ansvarsfull reklam och marknadskommunikation
Nu har branschen uppdaterat sin uppförandekod för ansvarsfull marknadsföring. Om detta vill KoHF gärna berätta mer. Webinaret fokuserar på områdena miljöpåståenden, influencer-marknadsföring och marknadskommunikation till sårbara grupper. Reklamombudsmannen, Sveriges Annonsörer och KoHF är talare.
KoHF välkomnar nya medlemmar
KoHF:s styrelse antog 1 oktober följande nya medlemmar:
Sektionen för leverantörer av kosmetiska produkter till frisörer: I am by Swedish Hair Care
Swedish Beauty Awards 2022
Som vi har längtat! Äntligen är det dags för inlämning av årets produkter till Swedish Beauty Awards 2022. Förra året var speciellt men i år hoppas vi på en fysisk gala där vi kan ses och hylla de bästa produkterna ni lanserat under året och mingla med varandra.
Kosmetikbranschens uppförandekod och vägledande principer om ansvarsfull reklam och marknadskommunikation
Den uppdaterade uppförandekoden innehåller nya och högaktuella avsnitt som adresserar framväxten av den digitala miljön: influencer-marknadsföring, reklam riktad mot känsliga grupper så som barn och tonåringar, samt ansvar när det gäller att marknadsföra miljöfördelar hos produkter
Djurfria försöksmetoder - den enda vägen framåt för EU
Införandet av ett fullständigt förbud mot djurförsök för kosmetika produkter var en avgörande milstolpe för djurskyddet. Kosmetikbranschen vill förtydliga sitt fulla stöd för det totalförbud mot djurförsök som det definieras genom EU:s förordning om kosmetiska produkter. Kosmetikbranschen värdesätter samtidigt alla initiativ som syftar till att främja fler djurfria försöksmetoder.
Swedish Beauty Awards 2022 – jury sökes!
Vi vet att det kommer bli en del justeringar i juryn inför nästa år och ber er därför maila Madelaine på Madelaine.nordstrand@ktf.se med nya kreativa förslag på jurymedlemmar.
Look Good Feel Better - digitala kurser i höst
Nu börjar vi med våra digitala kurser igen på de flesta av de sjukhus där vi finns. Hemsidan är uppdaterad och förhoppningsvis kommer vi att ha kurser på ytterligare sjukhus.
Översiktskurs om kosmetiska produkter - Lagstiftning, marknadsföring, miljö & hälsa
Produkter på marknaden ska vara dokumenterat säkra för människors hälsa, märkas enligt kosmetikaförordningen och marknadsföras vederhäftigt. Regelverken kring kosmetiska produkter ställer höga krav på kompetens hos alla inblandade aktörer. KTF Utbildning anordnar en digital seminarieserie om kosmetika i sex delar för dig som vill få en översiktlig orientering i dagens och morgondagens krav gällande kosmetiska produkter.