Medlemskap i Kosmetik- och hygienföretagen
Innehåll
Vad innebär det att vara medlem i KoHF?
Normer för medlemskap i KoHF
Därför är det bra att vara medlem i KoHF
Vill du bli medlem i KoHF?
1. Vad innebär det att vara medlem i Kosmetik- och hygienföretagen?
Medlemskap i KoHF markerar leverantörens:
kunskap om nu gällande och kommande lagkrav, riktlinjer och branschrekommendationer
engagemang och vilja att ta ansvar i produktsäkerhets- (hälsa), miljö- och produktfunktionsfrågor av betydelse för branschen
höga ambitioner att följa gemensamt utarbetade riktlinjer och branschrekommendationer
Samverkan och informationsutbyte inom KoHF syftar till att skapa trygghet för konsumenter och personer som yrkesmässigt hanterar kosmetiska produkter (inkl. för frisör) respektive tvätt och rengöringsprodukter.
Kansliet har fokus på kosmetiska produkter och tvätt- och rengöringsprodukter. Vårt arbete gäller frågeställningar som berör verksamheter som tillverkar och säljer dessa produkter på den svenska marknaden. Vi har korta beslutsvägar och kan agera mycket snabbt vid t.ex. larm i media om branschens produkter. Utbildningar och annan verksamhet är skräddarsydda för verksamheterna i branschen.
2. Normer för medlemskap i Kosmetik- och hygienföretagen
Att vara medlem i KoHF innebär också förpliktelser. Självklart ska gällande regelverk följas. Branschens rekommendationer och policys ska alltid beaktas. Att vara medlem i KoHF är att vara medlem i de seriösa branscherna för leverantörer och distributörer av kosmetiska produkter och tvätt- och rengöringsprodukter.
STADGAR
Stadgarna slår fast det grundläggande ”regelverket” för branschföreningen, t.ex. vilka företag som kan vara medlemmar, hur styrelsen ska vara sammansatt, uppsägningstid vid utträde och dagordning för föreningens årsmöten.
KRAV PÅ MEDLEMMAR I KOHF:
Företagen ska följa EU- och svensk lagstiftning som berör företagets verksamhet och produkter (nedan följer exempel på central lagstiftning på området)
Företagen ska uppföra sig etiskt på marknaden, inklusive följa regelverk om marknadsföringspåståenden och följa utslag av allmänna reklamationsnämnden
Företagen åläggs att följa de överenskommelser som föreningens styrelse antar i samarbete med svenska myndigheter
Företagen ska beakta de branschrekommendationer som beslutas av KoHF:s styrelse (publiceras per omgående på KoHF:s hemsida)
GÄLLANDE LAGSTIFTNING OCH REKOMMENDATIONER, EXEMPEL
1. EU:s förordning om kosmetiska produkter (bland annat om märkning, innehåll, tillverkning, säkerhet), samt förordning om marknadsföringspåståenden om kosmetiska produkter, men också svenska förordningar och föreskrifter (Läkemedelsverket). De sistnämnda inkluderar:
Avgiftsplikt om det svenska företaget är skyldigt att notifiera produkter i Europeiska kommissionens elektroniska register, CPNP (mer info hos Läkemedelsverket)
2. Kemikalieinspektionens föreskrifter (alla kemiska produkter utom kosmetiska produkter)
Anmälan till produktregistret och erläggande av avgift
Korrekt klassificering, märkning och säkerhetsdatablad i enlighet med Kemikalieinspektionens föreskrifter och EG-förordningar
Regler om märkning av brandfarliga varor och aerosoler
3. MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och beredskaps föreskrifter
Regler om transport av farligt gods
Regler om tillstånd, förvaring och hantering av brandfarliga produkter och aerosoler
4. Producentansvar för förpackningar
Företaget ska antingen vara registrerat hos REPA eller omhänderta använda förpackningar på likvärdigt sätt (årlig inrapportering av återvinningsmetod och förpackningsvolymer till Naturvårdsverket)
5. Marknadsföringslagen och EU:s förordning om marknadsföringspåståenden om kosmetiska produkter
Krav på vederhäftig marknadsföring
Ansvarsfull reklam och marknadskommunikation för kosmetiska produkter
Läs mer om marknadsföring av produkter från leverantörer hos KoHF
AVVIKELSE FRÅN OVANSTÅENDE NORMER
Medlemsföretag som avviker från dessa normer förväntas skyndsamt rätta sig vid påpekande.
3. Därför är det bra att vara medlem i Kosmetik- och hygienföretagen
Som medlem i KoHF får du:
Tillgång till en konkurrensneutral plattform för erfa-utbyte
Snabb vägledning och branschanpassad utbildning om kemikalielagstiftning, lagstiftning om kosmetiska produkter och annan relevant dito
Information på ett rationellt sätt (”veckobrev”) som sparar tid och pengar. KoHF hjälper till att bevaka, sålla och tolka information
Tillgång till en neutral branschorganisation som kan ta de kontakter och konflikter som du som medlemsföretag vill undvika
Branschrekommendationer som enar branschen och ger rättesnören samt en enad röst för budskap till omvärlden
Med en gemensam röst kan branschen ge lagstiftarna en uppfattning om de praktiska konsekvenserna av ny lagstiftning som tas fram
Vårt nära samarbete med de europeiska föreningarna Cosmetics Europe och AISE, men även våra nordiska systerföreningar
Leveransvillkor som förhindrar onödig lagstiftning och skapar rättesnören
Avtal som sparar pengar, t.ex. samköpsrabatter genom DLF:s samköpsavtal. KoHF förhandlar gemensamt för medlemmarnas ekonomiska intressen
Tillgång till unik branschstatistik, men även allmän branschstatistik till kraftigt reducerat pris
YTTERSTA MÅLET FÖR BRANSCHFÖRENINGENS ARBETE
Medlemskap i KoHF ger trygghet och tid för företagets egen försäljning.
HUR NÅR KOHF SITT MÅL?
tidigt notera nyheter som kan leda till problem för våra medlemmar
informera medlemmarna
bedöma konsekvenser för branschen
jobba för att undanröja hinder innan de blivit problem och därmed underlätta för företagen
skapa bästa förutsättningar för medlemsföretagen
ALLA MEDLEMMAR I KOHF KAN PÅVERKA VERKSAMHETEN
Branschföreningen är till för medlemmarna. Olika medlemmar har olika behov. Medlemmarna är alltid välkomna att kontakta kansliet alt. styrelseledamöter och framföra synpunkter och förslag samt ställa frågor/be om hjälp i enskilda ärenden eller branschfrågor.
ORDINARIE MEDLEM ELLER ASSOCIERAD MEDLEM
Ordinarie medlemmarna är leverantörer av kemisk-tekniska artiklar på den på den svenska marknaden. Som ordinarie medlem har man rätt till all service och deltagande i sektioner och kommittéer. Man har också rösträtt på föreningen stämma.
Inom KoHF finns ett antal arbetsgrupper verksamma inom diverse områden och där du är välkommen att engagera dig: Teknisk kommitté (styrgrupp, tekniska och regulatoriska frågor, alla sektioner inom KoHF. Med underliggande arbetsgrupper. Rapporterar till KoHF styrelse) Kosmetiksektionen (styrgrupp, strategiska frågor. Rapporterar till KoHF styrelse) Frisörsektionen (styrgrupp, strategiska frågor. Rapporterar till KoHF styrelse)
Associerade medlemmar är t.ex. handel/återförsäljare, legotillverkare och råvaruleverantörer som är berörda av vår bransch. Som associerad medlem får du veckobrev och service i alla branschfrågor, men har inte rätt att delta i sektions- och kommittéarbetet och ej heller rösträtt på stämman.
LAGSTIFTNINGSOMRÅDEN OCH MYNDIGHETER SOM KANSLIET BEVAKAR
Arbetsmiljöverket (kemiska arbetsmiljörisker inklusive kemikalieriskbedömning, härdplaster, truckar, lösningsmedel)
Finansdepartementet (alkoholskatt, bekämpningsmedelsskatt)
Folkhälsomyndigheten (teknisk sprit, alkoholhaltiga preparat)
Giftinformationscentralen (inrapporteringskrav, UFI-kod, statistik)
Kemikalieinspektionen (kemiska produkter, tvätt- och rengöringsmedel, lösningsmedel i färg, biocidprodukter, växtskyddsmedel, produktregistret, giftfri vardag, särskilt farliga produkter, barnskyddande förslutning, taktil varningsmärkning, REACH, CLP, ROHS, miljöegenskaper hos kosmetiska produkter inklusive mikroplaster)
Klimat- och näringslivsdepartementet (bemyndiganden, regleringsbrev, särskilt farliga produkter, miljöprövningsförordningen)
Kommerskollegium (fri rörlighet på marknaden)
Konkurrensverket
Konsumentverket (marknadskommunikation)
Livsmedelsverket (förpackningar i kontakt med livsmedel, storkök)
Läkemedelsverket (kosmetiska produkter)
MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap (brandfarliga och explosiva produkter, skydd mot allvarliga kemikalieolyckor, sprängämnesprekursorer, aerosoler)
Naturvårdsverket (industriutsläpp, miljöfarlig verksamhet, organiska lösningsmedel, tillstånd, emissioner, kemikalier i miljön, avfall, WEEE, avloppsvatten, avfall och återvinning, engångsplaster inklusive våtservetter, mikroplaster, förpackningar)
Strålsäkerhetsmyndigheten (UV-strålning, solvanor, hudcancer)
Swedac (e-märkning)
Kansliet har regelbunden kontakt med ovanstående myndigheter och departement. Nyheter från myndigheter och departement bevakas genom deras nyhetsutskick och hemsidor eller via personlig kontakt och remissförfaranden.Kansliet har även en prenumeration på nyheterna från Regeringen och på Svensk författningssamling.
SOM BRANSCHFÖRENING HAR VI TYNGD OCH MÖJLIGHET ATT PÅVERKA BESLUTSFATTARE MED GEMENSAM STÅNDPUNKT I OLIKA BRANSCHFRÅGOR.
Vill du veta mer om medlemskap i KoHF? Läs mer i nästa avsnitt.
4. Vill du bli medlem i Kosmetik- och hygienföretagen?
PRATA MED OSS FÖRST?
Kontakta KoHFs kansli.
Olof Holmer, VD, allmänna frågor om KoHF
Madelaine Nordstrand, Look Good Feel Better och Swedish Beauty Awards
Frida Söderström, Look Good Feel Better
Anna Melvås, frågor om sektionen för tvätt och rengöring
Peter Jansson, frågor om sektionerna för kosmetik respektive frisörprodukter
ANSÖKNINGSHANDLINGAR
För att bli medlem ska företagets ansökan behandlas av KoHF:s styrelse vid nästkommande styrelsemöte. Styrelsen har normalt fyra möten per år.
Ansökningsblankett (Ifylld blankett scannas och skickas till Madelaine Nordstrand - se kontaktuppgifter nedan)
AVGIFTSSKALOR
Vad kostar det per år att vara medlem i KoHF? Här hittar du våra avgiftsskalor för medlemskap i respektive sektion inom KoHF.
Sektionen för leverantörer av kosmetiska produkter
Sektionen för leverantörer av tvätt- och rengöringsprodukter
Sektionen för leverantörer av frisörprodukter (kosmetiska produkter som levereras till frisör)
Sektionen för associerade medlemmar i KoHF
Både medlemsavgiften och servicearvodet (se länkar ovan) är en del av medlemskapet. Servicen och tillhörande servicearvode är lagda i ett aktiebolag (KTF Organisation AB).
När du är medlem - Visa att du är en del av Kosmetik- och Hygienföretagen!
Använd vår logga på er hemsida och i era trycksaker.
KoHF:s logotyp, för nedladdning.
Utträde ur KoHF
Ladda ner blankett