Totalt djurförsöksförbud sedan 2013 - kosmetikaindustrin bakom utvecklandet av djurfria testmetoder

Totalt djurförsöksförbud sedan 2013 - kosmetikaindustrin bakom utvecklandet av djurfria testmetoder

Trots att det sedan 2013 råder totalt djurförsöksförbud för kosmetiska produkter så känner inte alla till det faktumet. Redan långt innan 2004 utfördes ytterst få djurförsök inom kosmetikaindustrin. Utöver att djurförsök knappast är försvarbart ur etisk synvinkel är det mycket dyrt att testa på djur.

Totalt djurförsöksförbud

Totalt djurförsöksförbud för kosmetiska produkter innebär att:

  • Det är förbjudet att testa kosmetiska produkter på djur (sedan 2004)

  • Det är förbjudet att testa ingredienser till kosmetiska produkter på djur (sedan absolut senast 2013. I de fall alternativa, djurfria metoder antagits innan 2013 inträdde förbudet redan vid tidpunkten för antagandet)

  • Det är förbjudet att marknadsföra produkter som testats på djur (sedan 2004)

  • Det är förbjudet att marknadsföra kosmetiska produkter med ingredienser som testats på djur (sedan absolut senast 2013. I de fall alternativa, djurfria metoder antagits innan 2013 inträdde förbudet redan vid tidpunkten för antagandet)

Kosmetikaindustrin drivande mot djurfria testmetoder

Kosmetikindustrin har varit, och är en drivande part i utvecklandet av alternativa, djurfria testmetoder. Anledning är både etiska hänsynstaganden och att kosmetiska produkter måste vara dokumenterat säkra för att få säljas. Ett sätt att bekräfta säkerheten är just genom alternativa, djurfria testmetoder.

Kosmetikaindustrin varken testar på djur eller har någon som helst önskan att återgå till regler som tillåter djurförsök.

När man pratar djurförsök är det omöjligt att inte nämna området reklam och marknadskommunikation om djurförsök. En av grunderna i reglerna om marknadsföring är att man inte får vilseleda. Att informera om att en produkt inte testats på djur är att vilseleda eftersom det för alla aktörer redan är förbjudet att testa på djur i enlighet med det totala djurförsöksförbudet. Sådan information signalerar en produktfördel som inte är en fördel eftersom kravet gäller alla. Dessutom kan sådan kommunikation falla under aggressiv marknadsföring eftersom den kan antyda att konkurrenter låter testa sina produkter på djur, i motsats till avsändaren. Marknadsföringslagen utgår ifrån bedömning om intryck vid hastigt påseende, alltså kan reklam fällas utifrån intryck och inte nödvändigtvis utifrån det mycket finstilta.

 

Läs gärna vidare här, både om förbudet och om marknadskommunikation: https://www.kohf.se/alternativ-till-djurfrsk/

Föregående
Föregående

INCI-listan: en källa till återkommande missuppfattningar om kosmetiska produkter

Nästa
Nästa

KoHF välkomnar nya medlemmar