Kosmetiska produkter - centrala i människors vardag

Kosmetiska produkter - centrala i människors vardag

Kosmetikaindustrin (1) tog 2017 initiativ till rapporten Consumer Insights för att förstå hur europeiska konsumenter associerar till kosmetiska produkter och deras inverkan på sådana aspekter av livet som välbefinnande, självkänsla, livskvalitet och sociala interaktioner. Resultatet visade hur högt dessa produkter värderades av konsumenter och hur de bidrar till att förbättra vardagen för de flesta EU-medborgare.

I början av 2022 genomförde branschen, i samarbete med Ifop, en ny konsumentundersökning med målet att uppdatera och komplettera uppgifterna om konsumenternas uppfattningar om kosmetik och andra produkter för personlig hygien (2).

Vad visar studierna?

  • En europeisk konsument använder i genomsnitt över 7 olika kosmetiska produkter dagligen och nästan 13 olika produkter varje vecka.

  • Kosmetik och produkter för personlig hygien värderas högt av europeiska konsumenter. 72 % av oss upplever dessa produkter som viktiga eller mycket viktiga i våra liv.

  • 71 % av de europeiska konsumenterna anser att produkterna är viktiga eller mycket viktiga för att förbättra livskvaliteten.

  • 70 % av de europeiska konsumenterna ser kosmetiska produkter som viktiga eller mycket viktiga för att bygga upp självkänsla

  • 62 % av konsumenterna anser att kosmetik och produkter för personlig hygien är viktiga eller mycket viktiga för hur de ses av andra, och lika många, 62%, för hur de själva interagerar med andra.

  • De viktigaste resultaten för studien 2022 överensstämmer med kunskapen från den studie som genomfördes 2017 och betonar ytterligare att kosmetiska produkter är viktiga för europeiska konsumenter.

Här kan du läsa rapporten från 2022

1) EU-branschorganet Cosmetics Europe i vilken KoHF är medlemmar

2) Kosmetiska produkter regleras genom EU:s kosmetikaförordning. Kosmetiska produkter är allt ifrån tvål, schampo, tandkräm till solskyddsprodukter, hårfärger och dekorativ kosmetik, eller smink i dagligt tal. Alltså både produkter för att förhöja (färg och doft) och produkter som vårdar, skyddar mot UV-strålning, bibehåller i god kondition och förstås rengör och hjälper till vid personlig hygien.
I Sverige, med hög per capita-konsumtion av dessa produkter säljs det för över 20 miljarder kronor varje år.

Föregående
Föregående

Swedish Beauty Awards 2023

Nästa
Nästa

Di skriver om det svenska skönhetsundret