Nyheter från KoHF

Tack från Look Good Feel Better!
Peter Jansson Peter Jansson

Tack från Look Good Feel Better!

Ett stort tack till alla våra sponsorer under 2020! Året blev inte riktigt som förväntat men vi har försökt göra det bästa av situationen. Vi fortsätter med digitala kurser under januari och februari 2021.

Läs mer
Sveriges Konsumenter har fel om säkerhet hos kosmetiska produkter
Peter Jansson Peter Jansson

Sveriges Konsumenter har fel om säkerhet hos kosmetiska produkter

Kosmetiska produkter som marknadsförs i Sverige ska vara dokumenterat säkra. Rapporten som Sveriges Konsumenter presenterar baseras dock bara på innehållsdeklarationer på förpackningar utan att beakta den obligatoriska och rigorösa säkerhetsvärderingen som det åligger tillverkaren att genomföra och dokumentera. Rapporten utgår inte heller ifrån faktiska lagkrav endast, utan adderar även subjektiva kriterier vars relevans inte bedömts av oberoende expertis.

Läs mer
Kampanjen GIVE BACK syftar till att öka cancersjuka kvinnors välbefinnande
Peter Jansson Peter Jansson

Kampanjen GIVE BACK syftar till att öka cancersjuka kvinnors välbefinnande

Idag drabbas var tredje svensk av cancer, och de flesta känner någon som drabbats. En mamma, en dotter, en vän. Look Good Feel Better och Voady driver initiativet GIVE BACK för att göra skillnad för kvinnor som behandlas för cancer. Under december genomförs kampanjen GIVE BACK på flera frisörsalonger i Sverige, vilket innebär att kunden har möjlighet att bidra till Look Good Feel Better.

Läs mer
Business Europe informerar EU-parlamentariker om regelförbättring
Peter Jansson Peter Jansson

Business Europe informerar EU-parlamentariker om regelförbättring

Regelförbättring, eller här Better Regulation Agenda är EU:s ramverk för att säkerställa god styrning och högsta möjliga kvalitet på EU:s politik och lagar utan att skapa onödiga bördor för medborgare, företag och förvaltningar eller att undergräva etablerade regler och standarder.

Läs mer
Vårt hållbarhetsarbete nu samlat på ett ställe
Emma Jansson Emma Jansson

Vårt hållbarhetsarbete nu samlat på ett ställe

Kosmetik-och hygienföretagen arbetar på många olika sätt med hållbarhetsfrågor.

Vi använder FN:s globala hållbarhetsmål som utgångspunkt och har prioriterat sex områden som är särskilt relevanta för vår bransch. Nu finns informationen samlad på en dedikerad sida på kohf.se där intresserade kan läsa mer om våra gemensamma projekt.

Läs mer
Produktdata – ett gemensamt språk mellan leverantörer och handel
Peter Jansson Peter Jansson

Produktdata – ett gemensamt språk mellan leverantörer och handel

Varje produkt i vår bransch har ett stort antal datapunkter som kommuniceras mellan leverantör och handel. Hittills har det inte funnits någon standardisering kring hur denna överföring ska ske. Nu finns dock ett gemensamt språk för att underlätta kommunikation om artikelinformation.

Läs mer
Swedish Beauty Awards 2021
Peter Jansson Peter Jansson

Swedish Beauty Awards 2021

Äntligen har bidragen och anmälningarna börjat rullat in och juryn sitter mer taggad än någonsin för att slå klorna i era spännande produkter!

Läs mer
Kasta inte våt- och tvättservetter i avloppet
Peter Jansson Peter Jansson

Kasta inte våt- och tvättservetter i avloppet

Stockholm Vatten och Avlopp uppmärksammar i dagarna de problem som diverse avfall riskerar att skapa i avloppssystemet. Våt- och tvättservetter är en typ av avfall som inte bör slängas i avloppet utan istället bör kastas i hushållssoporna (brännbar fraktion). Läs KoHF:s rekommendationer om detta.

Läs mer
Swedish Beauty Awards 2021
Peter Jansson Peter Jansson

Swedish Beauty Awards 2021

Nu blickar vi framåt! Vi vet att Corona har berört oss alla men vi väljer att blicka framåt och ser fram emot gala i april 2021.

Läs mer
Läppbalsam och andra kosmetiska produkter ska vara dokumenterat säkra
Peter Jansson Peter Jansson

Läppbalsam och andra kosmetiska produkter ska vara dokumenterat säkra

Media uppmärksammar ett produkttest av läppbalsam genomfört av Testfakta. Det centrala kravet i lagstiftningen är att produkter ska vara dokumenterat säkra. Det är beklagligt att inte artikelförfattaren har bemödat sig att söka kunskap om de processer och lagar som reglerar kosmetiska produkter. Då skulle man kunnat undvika skrämsel och istället möjliggjort för konsumenten att göra välgrundade val utifrån fakta, för eller emot.

Läs mer
Är Kosmetik och hygienprodukter ”farliga”, ”läskiga” och ”dåliga för hälsan”?
Peter Jansson Peter Jansson

Är Kosmetik och hygienprodukter ”farliga”, ”läskiga” och ”dåliga för hälsan”?

Ibland dyker det upp artiklar i media och i sociala medier i vilka kosmetiska produkter framställs som något som kan vara hälsoskadligt. Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) vill med den här texten översiktligt informera om vilka processer och regler som styr användningen av ämnen i dessa produkter för att ge läsaren underlag att bedöma trovärdigheten i sådana artiklar.

Läs mer
KemI ändrar definitionen av PFAS - Trifluoropropyl Dimethiconol ska nu också räknas in
Peter Jansson Peter Jansson

KemI ändrar definitionen av PFAS - Trifluoropropyl Dimethiconol ska nu också räknas in

KoHF har fått frågan om Trifluoropropyl Dimethiconol är ett så kallat PFAS-ämne. Då frågeställningen är relevant för hela branschen publicerar vi här vårt svar.

Trifluoropropyl Dimethiconol är en ingrediens i kosmetiska produkter. Den ska inte klassas som ett PFAS-ämne då den inte möter kriterierna för den klassningen och därmed inte anses ha de egenskaper som är problematiska med PFAS-ämnen.

Läs mer
EU betalar ett högt pris för piratkopierade produkter
Peter Jansson Peter Jansson

EU betalar ett högt pris för piratkopierade produkter

Piratkopierade produkter i EU innebär ökad hälsorisk, minskade intäkter, färre arbetstillfällen för de legitima aktörerna, men även givetvis minskade skatteintäkter. Bland värst drabbade, procentuellt, är kosmetikabranschen.

Läs också mer om KoHF:s arbete mot olagliga produkter och olaglig försäljning.

Läs mer