Nyheter från KoHF
Tack från Look Good Feel Better!
Ett stort tack till alla våra sponsorer under 2020! Året blev inte riktigt som förväntat men vi har försökt göra det bästa av situationen. Vi fortsätter med digitala kurser under januari och februari 2021.
Sveriges Konsumenter har fel om säkerhet hos kosmetiska produkter
Kosmetiska produkter som marknadsförs i Sverige ska vara dokumenterat säkra. Rapporten som Sveriges Konsumenter presenterar baseras dock bara på innehållsdeklarationer på förpackningar utan att beakta den obligatoriska och rigorösa säkerhetsvärderingen som det åligger tillverkaren att genomföra och dokumentera. Rapporten utgår inte heller ifrån faktiska lagkrav endast, utan adderar även subjektiva kriterier vars relevans inte bedömts av oberoende expertis.
Kampanjen GIVE BACK syftar till att öka cancersjuka kvinnors välbefinnande
Idag drabbas var tredje svensk av cancer, och de flesta känner någon som drabbats. En mamma, en dotter, en vän. Look Good Feel Better och Voady driver initiativet GIVE BACK för att göra skillnad för kvinnor som behandlas för cancer. Under december genomförs kampanjen GIVE BACK på flera frisörsalonger i Sverige, vilket innebär att kunden har möjlighet att bidra till Look Good Feel Better.
Business Europe informerar EU-parlamentariker om regelförbättring
Regelförbättring, eller här Better Regulation Agenda är EU:s ramverk för att säkerställa god styrning och högsta möjliga kvalitet på EU:s politik och lagar utan att skapa onödiga bördor för medborgare, företag och förvaltningar eller att undergräva etablerade regler och standarder.
Vårt hållbarhetsarbete nu samlat på ett ställe
Kosmetik-och hygienföretagen arbetar på många olika sätt med hållbarhetsfrågor.
Vi använder FN:s globala hållbarhetsmål som utgångspunkt och har prioriterat sex områden som är särskilt relevanta för vår bransch. Nu finns informationen samlad på en dedikerad sida på kohf.se där intresserade kan läsa mer om våra gemensamma projekt.
EU:s kosmetikaförordning: nytt tillåtet UV-filter
EU-kommissionen har den 12 november antagit förordningen 2020/1684, vilken anpassar bilaga VI till EU:s kosmetikaförordning, tillåtna UV-filter.
Produktdata – ett gemensamt språk mellan leverantörer och handel
Varje produkt i vår bransch har ett stort antal datapunkter som kommuniceras mellan leverantör och handel. Hittills har det inte funnits någon standardisering kring hur denna överföring ska ske. Nu finns dock ett gemensamt språk för att underlätta kommunikation om artikelinformation.
AISE Cleaning and Hygiene Forum 2nd Dec 2020
Det årliga eventet AISE Cleaning and Hygiene Forum kommer att webbsändas den 2 december kl. 14.00-17.00. Årets tema är tvätt- och rengöringsbranschens erfarenheter från hanteringen av pandemin Covid-19.
Swedish Beauty Awards 2021
Äntligen har bidragen och anmälningarna börjat rullat in och juryn sitter mer taggad än någonsin för att slå klorna i era spännande produkter!
Kasta inte våt- och tvättservetter i avloppet
Stockholm Vatten och Avlopp uppmärksammar i dagarna de problem som diverse avfall riskerar att skapa i avloppssystemet. Våt- och tvättservetter är en typ av avfall som inte bör slängas i avloppet utan istället bör kastas i hushållssoporna (brännbar fraktion). Läs KoHF:s rekommendationer om detta.
FTI eller TMR? Krav på tillstånd ska bringa ordning i förpackningsinsamlingen
Regeringen har genom förordning SFS 2020:815 beslutat att skjuta på ikraftträdandet av kravet på tillstånd för insamlingsföretag till den 1 januari 2023. Det kan således dröja maximalt drygt två år innan vi med säkerhet kan veta vilka insamlingsföretag som har det som krävs för att kunna fortsätta agera på marknaden.
Swedish Beauty Awards 2021 - anmälan öppen
Äntligen är anmälan öppen och vi ser fram emot att ni skickar in era bidrag inom kort!
Branschen är på väg att nå sitt mål om hållbar palmolja
2015 satte KoHF som mål att minst 90% av den palmolja som utgör utgångsmaterial i branschens produkter ska vara certifierat hållbart odlad senast 2020. En mätning har nyligen genomförts för 2019 som indikerar att branschen kommer nå sitt mål nästa år.
Swedish Beauty Awards 2021
Nu blickar vi framåt! Vi vet att Corona har berört oss alla men vi väljer att blicka framåt och ser fram emot gala i april 2021.
Look Good Feel Better - fysiska kurser igen i enlighet med rekommendationer
Look Good Feel Better har börjat med fysiska kurser på flera sjukhus runt om i Sverige. Deltagarantalet är begränsat så att vi följer FHM rekommendationer ang distans.
Läppbalsam och andra kosmetiska produkter ska vara dokumenterat säkra
Media uppmärksammar ett produkttest av läppbalsam genomfört av Testfakta. Det centrala kravet i lagstiftningen är att produkter ska vara dokumenterat säkra. Det är beklagligt att inte artikelförfattaren har bemödat sig att söka kunskap om de processer och lagar som reglerar kosmetiska produkter. Då skulle man kunnat undvika skrämsel och istället möjliggjort för konsumenten att göra välgrundade val utifrån fakta, för eller emot.
Är Kosmetik och hygienprodukter ”farliga”, ”läskiga” och ”dåliga för hälsan”?
Ibland dyker det upp artiklar i media och i sociala medier i vilka kosmetiska produkter framställs som något som kan vara hälsoskadligt. Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) vill med den här texten översiktligt informera om vilka processer och regler som styr användningen av ämnen i dessa produkter för att ge läsaren underlag att bedöma trovärdigheten i sådana artiklar.
KemI ändrar definitionen av PFAS - Trifluoropropyl Dimethiconol ska nu också räknas in
KoHF har fått frågan om Trifluoropropyl Dimethiconol är ett så kallat PFAS-ämne. Då frågeställningen är relevant för hela branschen publicerar vi här vårt svar.
Trifluoropropyl Dimethiconol är en ingrediens i kosmetiska produkter. Den ska inte klassas som ett PFAS-ämne då den inte möter kriterierna för den klassningen och därmed inte anses ha de egenskaper som är problematiska med PFAS-ämnen.
EU betalar ett högt pris för piratkopierade produkter
Piratkopierade produkter i EU innebär ökad hälsorisk, minskade intäkter, färre arbetstillfällen för de legitima aktörerna, men även givetvis minskade skatteintäkter. Bland värst drabbade, procentuellt, är kosmetikabranschen.
Läs också mer om KoHF:s arbete mot olagliga produkter och olaglig försäljning.
Kemikalieinspektionen förlänger lättnader för desinfektionsmedel
Det ställningstagande som Kemikalieinspektionen gjorde i mars gällande tillverkning och försäljning av desinfektionsmedel utan att leverantörer finns med på artikel 95-listan förlängs till och med 30 september.