Sveriges Konsumenter har fel om säkerhet hos kosmetiska produkter

Sveriges Konsumenter har fel om säkerhet hos kosmetiska produkter

KoHF uppmärksammar att Sveriges Konsumenter informerar om den globala rapporten Cosmetics worldwide – same contents?, ett samarbete mellan olika intresseorganisationer i många länder inom och utanför EU.

Seriös granskning av konsumentprodukter är bra, speciellt om produkter som riskerar att orsaka ohälsa fångas upp och att de i slutänden inte når svenska konsumenter.

Man bör dock notera att den aktuella rapporten baseras bara på innehållsdeklarationer på förpackningar utan att beakta den obligatoriska och rigorösa säkerhetsvärderingen som det åligger tillverkaren att genomföra och dokumentera. Rapporten utgår inte heller ifrån faktiska lagkrav endast, utan adderar även subjektiva kriterier vars relevans inte bedömts av oberoende expertis.

Grundkravet är alltid att alla kosmetiska produkter som marknadsförs i EU och därmed i Sverige ska vara dokumenterat säkra.

Utöver själva rapporten menar KoHF att man också kan ställa sig frågande till konsumentjournalistiken i de fall rapporten plockats upp av media - det ställs inga följdfrågor. Om nu Sveriges Konsumenter skulle ha rätt, att tre av fyra kosmetiska produkter på den svenska marknaden skulle vara skadliga, varför gör i så fall inte myndigheterna något åt detta påstådda övertramp? Svaret är att myndigheterna kontrollerar marknaden utifrån lagkrav vilka utgår ifrån ett riskperspektiv, och eventuella risker med kosmetiska produkter är väl kontrollerade när produkterna används på ett normalt sätt.

Vidare är det olyckligt om man missar att produkter inte nödvändigtvis är farliga eller olagliga sett till krav på de marknader där de säljs. Både gällande lagkrav och de produktformuleringar som säljs på olika marknader kan variera. Även om gemenskapsregler gäller i alla EU-länder kan subjektiva kundkrav eller olika certifieringar resultera i olika produktflora trots att grundkravet är detsamma, att alla produkter ska vara dokumenterat säkra.

Ytterligare ett skäl till att det kan finnas till synes samma produkt på olika marknader, men med olika innehåll, kan vara att receptet (och därmed innehållsförteckningen) har ändrats, men att detta slår igenom vid olika tidpunkter i olika länder. Leverantörer av en kosmetisk produkt har små möjligheter att påverka omsättningshastigheten av en produkt som finns ute hos kund, och hållbarhetstiden är lång, ofta flera år.

KoHF menar att det är olyckligt att rapporten i sig, men även okritisk media, riskerar att skrämma konsumenter om säkra kosmetiska produkter.

Läs gärna också om KoHF:s syn på god riskkommunikation

Sveriges Konsumenter är en intresseorganisation.

Foto: Karolina Grabowska

Föregående
Föregående

Tack från Look Good Feel Better!

Nästa
Nästa

Kampanjen GIVE BACK syftar till att öka cancersjuka kvinnors välbefinnande