FTI eller TMR? Krav på tillstånd ska bringa ordning i förpackningsinsamlingen

Alla tillverkare som sätter produkter på den svenska marknaden har krav på sig via EU-direktiv att samla in det förpackningsavfall man därmed genererar. Oftast sköts detta vi ett bolag som specialiserat sig på att samla in använda förpackningar. Genom avtal med, och avgift till, dessa företag uppfyller man som tillverkare sitt producentansvar rörande förpackningarna. Insamlingsbolagen sköter sedan själva insamlingen och tillser att förpackningarna tas omhand på ett korrekt sätt.

Detta är inget nytt i sig, men för närvarande pågår ett meningsutbyte mellan två av de stora insamlingsbolagen FTI och TMR där FTI hävdar att TMRs insamlingssystem inte är tillräckligt nationellt täckande för att de egentligen ska kunna sköta sitt uppdrag, medan TMR menar motsatsen. Fram till och med februari i år fick TMR använda sig av FTIs insamlingskärl, men efter en dom i patent- och marknadsöverdomstolen får de nu klara sig utan detta.

KoHF har fått frågor från medlemmar vad ovanstående praktiskt innebär med avseende på val av insamlingsföretag. Efter att vi försökt titta närmare på det hela är slutsatsen att vi inte kan ge något specifikt råd. Ord står mot ord mellan FTI och TMR och de kontrakt man skriver med dessa bolag som kund innebär att de tar på sig ansvaret att uppfylla de lagar som omgärdar förpackningsinsamlingen. Om inte den ansvariga myndigheten Naturvårdsverket bedriver tillsyn mot insamlingsföretagen och kan avgöra vad som fungerar eller inte, alternativt om denna dispyt utreds i domstol, är det därför omöjligt för en utomstående betraktare att säkert säga vem som har rätt och fel.

Även i det fall Naturvårdsverket inte gör tillsyn i närtid kommer dock denna situation lösas ganska snart eftersom Naturvårdsverket har fått i uppdrag att framöver aktivt godkänna insamlingsföretag innan de får agera på marknaden. Ursprungligen skulle detta varit klart till den 1 januari 2021, men eftersom inget insamlingsföretag kunde möta Naturvårdsverkets krav så snabbt har Regeringen genom en förordning, som rapporterades nyligen i detta nyhetsbrev, den 24 september i år beslutat att skjuta på ikraftträdandet av kravet på tillstånd för insamlingsföretag till den 1 januari 2023. Det kan således dröja maximalt drygt två år innan vi med säkerhet kan veta vilka insamlingsföretag som har det som krävs för att kunna fortsätta agera på marknaden.

Fotografi: Polina Tankilevitch

Föregående
Föregående

Kasta inte våt- och tvättservetter i avloppet

Nästa
Nästa

Swedish Beauty Awards 2021 - anmälan öppen