Kosmetikbranschens uppförandekod och vägledande principer om ansvarsfull reklam och marknadskommunikation

KoHF presenterar nu den europeiska kosmetikbranschens uppdaterade uppförandekod och vägledande principer om ansvarsfull reklam och marknadskommunikation.

Den uppdaterade uppförandekoden innehåller nya och högaktuella avsnitt som adresserar:

  • framväxten av den digitala miljön – influencer-marknadsföring,

  • reklam riktad mot känsliga grupper så som barn och tonåringar, samt

  • ansvar när det gäller att marknadsföra miljöfördelar hos produkter

 

KoHF har översatt den europeiska kosmetikorganisationen Cosmetics Europes original till svenska språket och uppförandekoden har antagits i KoHF:s styrelse.

 

Vidare har Reklamombudsmannen, prövande självreglerande instans i Sverige med vägledande roll avseende reklam, antagit den Europeiska branschens uppförandekod och vägledande principer om ansvarsfull reklam och marknadskommunikation för kosmetiska produkter.

Håll ögonen öppna efter mer från KoHF om ansvarfull reklam och marknadskommunikation.

Föregående
Föregående

Swedish Beauty Awards 2022

Nästa
Nästa

Djurfria försöksmetoder - den enda vägen framåt för EU