Kosmetikbranschens uppförandekod och vägledande principer om ansvarsfull reklam och marknadskommunikation
KoHF presenterar nu den europeiska kosmetikbranschens uppdaterade uppförandekod och vägledande principer om ansvarsfull reklam och marknadskommunikation.
Den uppdaterade uppförandekoden innehåller nya och högaktuella avsnitt som adresserar:
framväxten av den digitala miljön – influencer-marknadsföring,
reklam riktad mot känsliga grupper så som barn och tonåringar, samt
ansvar när det gäller att marknadsföra miljöfördelar hos produkter
KoHF har översatt den europeiska kosmetikorganisationen Cosmetics Europes original till svenska språket och uppförandekoden har antagits i KoHF:s styrelse.
Här kan du ladda ner KoHF uppförandekod och vägledande principer om ansvarsfull reklam och marknadskommunikation
Här finns originalet från Cosmetics Europe på engelska
Vidare har Reklamombudsmannen, prövande självreglerande instans i Sverige med vägledande roll avseende reklam, antagit den Europeiska branschens uppförandekod och vägledande principer om ansvarsfull reklam och marknadskommunikation för kosmetiska produkter.
Håll ögonen öppna efter mer från KoHF om ansvarfull reklam och marknadskommunikation.