Swedish Beauty Awards, delar för andra året ut pris till Årets Kosmetikexportör i samarbete med Business Sweden
Swedish Beauty Awards, delar för andra året ut pris till Årets Kosmetikexportör i samarbete med Business Sweden
Sveriges viktigaste tävling för skönhetsbranschen, Swedish Beauty Awards, delar för andra året ut pris till Årets Kosmetikexportör i samarbete med Business Sweden. 6 april delas priset ut, tillsammans med alla andra priskategorier i Swedish Beauty Awards 2022.
Sverige har en stark skönhetsexport – 7 miljarder kronor 2021 - som växte med nästan 30% (!) mot 2020. Syftet med priset är att inspirera medlemmar i KoHF och andra verksamma aktörer inom skönhetsbranschen att se en marknad utanför Sverige.
”Svenska kosmetikvarumärken är kända för att vara innovativa, hållbara och med snygg design. Det är hög efterfrågan på clean beauty från olika delar av världen” säger Gabriella Danielsson, program manager på Business Sweden, som hjälper svenska företag öka sin globala försäljning och internationella företag investera och expandera i Sverige. ”Vi ser ett ökande intresse för S-Beauty och en trend växa fram på de marknader där vi har kontor, där svenska varumärken har potential att ta marknadsandelar”, fortsätter Gabriella Danielsson. Business Swedens affärsutvecklare finns på fler än 40 marknader globalt och erbjuder strategisk rådgivning och handfast stöd. Business Sweden ägs gemensamt av staten och näringslivet.
I juryn för Årets Kosmetikexportör sitter: Gabriella Danielsson från Business Sweden, Susanne Najafi från Backing Minds, David Carlsson från Almi Företagspartner Stockholm, Olivia Lindström från Breakit samt Olof Holmer som är VD på KoHF. Juryn har gjort en första selektering genom att titta på urvalskriterier som exportomsättning och resultat, samt att företagen har fått motivera hur man har lyckats med sin export och fått framgång genom sin hållbarhetsstrategi, distribution, USP på exportmarknaden eller eventuellt övrigt som har bidragit till den fina utvecklingen. Baserat på den informationen har man utsett fem nominerade företag.
"Banbrytande innovationer samt en utveckling av samspelet mellan skönhet och teknik har mynnat ut i många starka, svenska tillväxtbolag. Framgångsrika svenska bolag driver branschen framåt och skapar sysselsättning på hemmaplan, och sätter även Sverige på kartan som en viktig spelare internationellt genom export” säger Susanne Najafi från Backing Minds.
Vinnaren av Årets Kosmetikexportör bland de fem nominerade kommer att utses på Swedish Beauty Awards den 6 april. Förstapristagaren kommer att få delta i Business Swedens S-Beauty Program i Asien – ett program som blir en snabbfil för svenska kosmetikvarumärken in i den asiatiska marknaden med handfasta kontakter med inköpare och direkt återkoppling från potentiella samarbetspartners.
”I en tid då allt fler bryr sig om vad man konsumerar, ingjuter det inspiration och glädje att se så många svenska kosmetik-och hygienföretag nå exportframgångar genom att erbjuda innovativa, konkurrenskraftiga och hållbara produkter. Det talar verkligen till styrkorna inom Swedish Beauty” säger David Carlsson från Almi Företagspartner Stockholm.
Kontakter
Gabriella Danielsson, Business Sweden, Program Manager E: gabriella.danielsson@business-sweden.se | T: +46 70 345 57 70
Madelaine Nordstrand, KoHF, galageneral: E: madelaine.nordstrand@ktf.se | T: +46 70 866 46 56
Följ Swedish Beauty Awards på Instagram och Facebook för att hålla utkik efter de senaste uppdateringarna: @swedishbeautyawards | www.facebook.com/SwedishBeautyAwards