Nyheter från KoHF

Desinfektionsmedel omfattas av många lagkrav - KemIs tillsyn visar på brister

Desinfektionsmedel omfattas av många lagkrav - KemIs tillsyn visar på brister

Kemikalieinspektionen har tillsynat desinfektionsmedel och upptäckt vissa brister i märkning, innehåll och anmälan till produktregistret. KoHF välkomnar tillsyn på området eftersom det är viktigt att de produkter som sätts på marknaden uppfyller alla regler och förordningar. Under pandemin har KoHF lagt extra fokus på att stödja sina medlemsföretag gällande de lagkrav som finns så att de kan sätta säkra och effektiva produkter på marknaden.

Läs mer
KoHF informerar om säkra solskyddsmedel
Peter Jansson Peter Jansson

KoHF informerar om säkra solskyddsmedel

Tillverkare av solskyddsmedel och andra kosmetiska produkter ska leva upp till EU:s krav om tillverkning, innehåll och märkning m.m. med målet att produkterna ska vara dokumenterat säkra vid normal användning.
KoHF bekymras över att säkra solskyddsmedel ifrågasätts på oklara grunder. Det är olyckligt om människor skräms till att inte skydda sig mot solens skadliga UV-strålar, och detta speciellt då svenskar är några av de som drabbas mest frekvent av hudcancer.

Läs mer
2020 en milstolpe för SISPO - omställningen till certifierad palmolja går framåt
hållbarhet, palmolja, SISPO Anna Melvås hållbarhet, palmolja, SISPO Anna Melvås

2020 en milstolpe för SISPO - omställningen till certifierad palmolja går framåt

SISPO, Swedish Initiative for Sustainable Palm Oil in Cosmetics and Detergents är ett svenskt initiativ som syftar till att öka användningen av ansvarsfullt producerad och certifierad palmolja och palmkärnolja, uppnå bättre spårbarhet i råvaruledet och öka efterfrågan på ansvarsfullt producerad palmolja. Initiativet har nu nått en milstolpe där det primära målet har uppfyllts av majoriteten av medlemsföretagen.

Läs mer
KoHF värdesätter Läkemedelsverkets tillsyn av de för folkhälsan viktiga solskyddsprodukterna
Peter Jansson Peter Jansson

KoHF värdesätter Läkemedelsverkets tillsyn av de för folkhälsan viktiga solskyddsprodukterna

Solskyddsmedel är viktiga komplement till kläder, hatt och rätt beteende. Det är centralt att solskyddsmedel lever upp till krav om solskydd och märkning, utöver grundläggande krav om säkerhet och tillverkning. KoHF ser positivt på att Sverige har en tillsynsmyndighet som betraktar solskyddsmedel som viktiga för folkhälsan och därför utövar regelbunden tillsyn över dem.

Läs mer
Solskyddsmedel är säkra och är ett viktigt komplement för folkhälsan
Peter Jansson Peter Jansson

Solskyddsmedel är säkra och är ett viktigt komplement för folkhälsan

Kosmetiska produkter som lever upp till de högt ställda kraven i EU-regelverken är säkra att använda. KoHF beklagar om vissa mediekanaler nu feltolkar Råd & Röns artikel från tidigare i vår.
KoHF råder fortsatt människor att undvika att vara i solen under de intensiva soltimmarna, att fortsatt skydda sig med kläder när man är ute i solen, samt att komplettera skyddet med solskyddsmedel.

Läs mer
NNRs kommungranskning klar: skillnaderna i hur kommunerna tillämpar regler är stora
Peter Jansson Peter Jansson

NNRs kommungranskning klar: skillnaderna i hur kommunerna tillämpar regler är stora

– Tolkningen och tillämpningen av regelverken är något som kommunerna faktiskt kan påverka. Det som företagen bland annat efterfrågar är att regelverken ska vara förutsägbara och skapa lika förutsättningar för företag i hela Sverige. Att inte kunna lita på att ett nationellt regelverk tillämpas lika och rättssäkert skapar osäkerhet hos företagaren. Resultatet blir förstås ett sämre företagsklimat, säger Andrea Femrell, VD Näringslivets Regelnämnd NNR.

Källa: Näringslivets Regelnämnds (NNR) pressmeddelande 2021-04-28

Läs mer
Angående SVT:s program ”Sanningen om hudvård ”
Peter Jansson Peter Jansson

Angående SVT:s program ”Sanningen om hudvård ”

Den 15 april sände SVT del 1 av 3 i programserien ”Sanningen om hudvård”. Det första avsnittet har givit upphov till en bred diskussion bl.a. i sociala medier och KoHF väljer därför att kommentera programmet och diskussionen enligt följande

Läs mer
Swedish Beauty Awards 2021 – en digital skönhetshistoria!
Peter Jansson Peter Jansson

Swedish Beauty Awards 2021 – en digital skönhetshistoria!

Den 15 april sändes för första gången Swedish Beauty Awards digitalt och ALLA var välkomna. Sveriges största och mest prestigefulla skönhetsevent lockade till sig tittare från hela Sverige. I pandemins spår såg Kosmetik- och Hygienföretagen (KoHF) möjligheten att fler kunde få en inblick i skönhetsbranschen och ta del av medlemmarnas olika initiativ och engagemang.

Läs mer
⭐️ SWEDISH BEAUTY AWARDS ⭐️
Peter Jansson Peter Jansson

⭐️ SWEDISH BEAUTY AWARDS ⭐️

Galasändningen är cirka 60 minuter och leds av skönhetsexperten och entreprenören Johanna Lind Bagge. Det blir ett fullspäckat program där prisutdelning, trender, branschnytt varvas med underhållning och inspiration.

Läs mer
Tack från Look Good Feel Better
Peter Jansson Peter Jansson

Tack från Look Good Feel Better

- Jag är överväldigad av gensvaret på min fråga om att hjälpa Look Good Feel Better att skicka necessärer till damerna som vill vara med på våra digitala kurser, säger Anneli Håkansson, projektledare för Look Good Feel Better.

Läs mer
SBA jury: “Jag är svårflörtad när det kommer till nya produkter, men älskar att bli överraskad”
Peter Jansson Peter Jansson

SBA jury: “Jag är svårflörtad när det kommer till nya produkter, men älskar att bli överraskad”

Lina Ekh besitter närmare 16 års erfarenhet inom skönhetsbranschen. Hon har arbetat med allt från att resa runt i världen och verka som ambassadör, till att hålla privata kurser inom makeup och recensera nyheter inom skönhetsvärlden. Linas signum är hennes kompetens och noggrannhet när det kommer till att testa produkter. Hon är svårflörtad men längtar alltid efter något som överraskar och ger en aha-upplevelse.

Läs mer
Swedish Beauty Awards 2021 blir digital skönhetsgala!
Peter Jansson Peter Jansson

Swedish Beauty Awards 2021 blir digital skönhetsgala!

Den 15 april öppnar Swedish Beauty Awards 2021 upp de digitala portarna. I år blir Sveriges största och mest prestigefulla skönhetsevent en livesänd gala – och alla beautyfantaster är inbjudna. Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) ser möjligheten i att fler ska få en inblick i skönhetsbranschen och ta del av medlemmarnas betydande initiativ och engagemang.

Läs mer