Angående SVT:s program ”Sanningen om hudvård ”
Angående SVT:s program ”Sanningen om hudvård ”
Kontroverserna om ”Sanningen om hudvård”
Diskussionen efter programmet har, så vitt vi kan se, i första hand rört hur produkter ska testas för att se hur effektiva de är. KoHF konstaterar att SVT i sitt test inte tar hänsyn till t.ex. vilken målgrupp produkterna har och att olika produkter kan behöva olika lång tid för att ge avsedd effekt.
Även om kosmetikaregelverket nämner vilka delar den obligatoriska säkerhetsrapporten minst ska innehålla så finns det inget branschgemensamt fastslaget testbatteri för effektivitet som ger svar på alla frågor, och det skulle heller inte med nödvändigtvis fylla något syfte. Produkterna och testmetoderna utvecklas hela tiden och det är upp till respektive tillverkare att påvisa den effekt som marknadsförs.
SVT lyfter också produkternas varierande prissättning. Pris är inte en branschfråga, men KoHF kan konstatera det faktum att produkter med liknande grundfunktion finns i olika prisklasser och att det är samma förhållande som för de flesta andra branschers produkter, till exempel; kläder, väskor, viner eller bilar.
KoHF verkar för fakta
KoHF:s uppdrag är dock i första hand att verka för fakta om branschen och vi konstaterar att tre viktiga saker som ofta missförstås medialt, i varje fall inte hanterades helt fel i SVTs program:
1. Hudvårdsprodukter är säkra
De regulatoriska kraven för kosmetiska produkter är högt ställda. Innan en kosmetisk produkt får säljas på den europeiska marknaden måste den ha genomgått en säkerhetsbedömning. Det innebär att produktens och dess ingående ämnens toxikologiska egenskaper utvärderas och bedöms tillsammans med den normala och rimligen förutsebara exponeringen. Dessutom beaktas bland annat produktens stabilitet och mikrobiologiska kvalitet. När produkten sedan säljs på marknaden finns krav på monitorering och utvärdering av eventuella oönskade effekter. Allvarliga sådana ska dessutom rapporteras till myndigheten. En central del av säkerheten är också att instruktioner i märkningen på produkten ska följas.
2. Hudvårdsprodukter fungerar
Kosmetiska produkter har ett kosmetiskt syfte. Syftet är till exempel att rengöra, parfymera eller bibehålla människokroppens yttre delar i gott skick. En tvål rengör medan en Eau de Cologne parfymerar. En hudkräms funktion är bland annat att återfukta och mjukgöra huden. Solskyddsprodukter skyddar huden mot solens farliga UV-strålning.
3. Hudvårdsprodukter har inget att dölja
Innehållet i kosmetiska produkter redovisas på förpackningens ingredienslista, där alla tillsatta ingredienser måste redovisas enligt kraven i kosmetikaförordningens artikel 19. Denna transparens är helt unik för just kosmetiska produkter och möjliggör för konsumenten att veta exakt vad produkten innehåller.
Foto: Ann Nekr