Nyheter från KoHF
Kemikalieinspektionen lättar på reglerna för desinfektionsmedel - men fler ändringar behövs
Ett mycket glädjande besked kom idag, 20 mars, från Kemikalieinspektionen om att de lättar på reglerna för desinfektionsmedel med anledning av situationen gällande Corona/Covid-19. Vi menar att fler ändringar behövs i regelverken, och det är bråttom.
Coronakrisen: Säljer ni till sjukvården? Nya riktlinjer från Regeringen
Socialstyrelsen är nu ansvarig myndighet för att tillse att sjukvården är rustad med material inför ökad smittspridning. Ni når dem på krisledning.utrustning@socialstyrelsen.se om ni vill hjälpa till med produkter eller materiel.
Mjällmedlet Zinc Pyrithione säkert
EU:s oberoende vetenskapliga organ presenterar nu slutlig hållning om mjällmedlet Zinc Pyrithione: säkert upp till 1 %.
Coronavirus – desinfektionsmedel och rengöringsmedel
Branschen följer noga utvecklingen av Corona-viruset och de råd som Folkhälsomyndigheten ger. En viktig aspekt i möjligheten att stävja utbrotten är god tillgång på de rengöringsprodukter och desinfektionsmedel som branschen tillhandahåller.
KoHF om PFAS
KoHF får i dagarna frågor om PFAS. Vi bedömer att detta inte beror på den formella regulatoriska processen utan på krav som ställs business-to-business i anslutning till kampanjer från NGO:s. Läs om KoHF:s hållning.
AISE Charter for Sustainable Cleaning 2020+
Den 12 februari hölls ett symposium för att fira de första produkterna på marknaden som uppfyller de nya kraven för branschens tvätt- och rengöringsprodukter, AISE Charter 2020+.
KoHF välkomnar nya medlemmar
KoHF:s styrelse beslutade vid mötet 14 februari att välkomna sex företag som nya medlemmar i KoHF
KoHF frukostseminarium om solvård 6 februari
Läkemedelsverket inledde med att berätta om regelverken om kosmetiska produkter: EU:s kosmetikaförordning om krav för tillverkning, innehåll och märkning samt EU:s förordning om krav för påståenden om dessa produkter. Kosmetik- och hygienföretagen presenterade årets enkätundersökning om solvanor.
KoHF om "Toxic beauty" som sänds via TV4
KoHF välkomnar en kritisk hållning, men då gärna att denna utgår ifrån kunskap i naturvetenskap och juridiska villkor. Kosmetiska produkter som marknadsförs inom EU ska vara dokumenterat säkra. Detta är alltså mer eller mindre motsatsen till ordet "toxic" i programrubriken.
KoHF reagerar på artikel i Aftonbladet
Aftonbladet presenterade 16 januari i sin nättidning artikeln Så undviker du tveksamma skönhetsprodukter.
Kosmetiska produkter, oavsett innehåll och ingrediensers ursprung, ska vara dokumenterat säkra för att få finnas på EU:s marknad. Säkerheten är tillverkarens yttersta ansvar och säkerhetsdokumentationen är tillgänglig för kontrollmyndigheterna vid antydan om hälsoproblematik.
KoHF frukostseminarium om solvård 6 februari
KoHF via KTF Utbildning hälsar välkommen till ett frukostseminarium om solskyddsprodukter och solvanor: Kan man lita på solskyddsprodukter?, Hur använder svenskar solskyddsprodukter?
Tid & Plats: Sturegatan 15 (T-bana Stadion), torsdagen den 6 februari 2020 kl. 08.30-10.00
Företaget Dagsmeja döms för vilseledande marknadsföring rörande varumärket ”Attitude”
Som en del i arbetet att säkerställa konsumentskydd och rättvis konkurrens på marknaden stämde KoHF sommaren 2018 företaget Dagsmeja för otillbörliga hälso- och miljöpåståenden i marknadsföringen av den importerade produktserien ”Attitude”. Dagsmeja har nu fällts på samtliga 59 punkter, dessa gäller vilseledande marknadsföringspåståenden, symboler och bilder samt även felaktig märkning.
Läkemedelsverket: "Kosmetikaköp på nätet kräver vaksamhet"
EU-reglerna för kosmetika är till för att användaren inte ska drabbas av till exempel allergiska reaktioner eller utsättas för hälsopåverkande kemikalier.
Det finns en rad regler för kosmetiska produkter som alla syftar till att skydda konsumenten, säger Josefin Liljeteg, chef för Kosmetikatillsynen på Läkemedelsverket. Konsumenten bör dock vara vaksam vid köp av kosmetika, både från fysiska butiker och på webben. Webbshopar kan erbjuda varor från andra marknader och ibland uppfylls inte EU-kraven för innehåll, märkning och tillverkning.
Läkemedelsverkets tips vid köp online: kontrollera att innehållsförteckning, eventuella instruktioner, samt tillverkarens uppgifter finns. Var extra uppmärksam om produkten har vidlyftiga påståenden. Kontrollera hållbarhetsmärkningen, och slutligen, är produkten orimligt billig?
KoHF rekommendation om instruktioner för hantering av använda tvätt- och våtservetter
Kosmetik- och hygienföretagens (KoHF) styrelse antog tidigare i år rekommendationer om förpackningsmärkning av våt-, och tvättservetter av engångstyp, relaterade till KoHF:s branscher, i syfte att ge användaren lättillgänglig information för att undvika att våt-, och tvättservetter av engångstyp hamnar i miljön, eller ställer till med problem i avloppssystemen.
En branschorganisation som genererar trygghet och vägleder medlemmar inom kosmetik- och hygienindustrin
Med internationella lagar och avancerade regleringar är branschorganisationens närvaro väsentlig för förståelse och agerande. Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) är högst delaktiga i branschens utveckling. Genom proaktivt arbete och hög närvaro verkar KoHF för en trygg industri.
KoHF välkomnar nya medlemmar
KoHF:s styrelse beslutade vid mötet 9 oktober att välkomna följande företag som nya medlemmar i KoHF:
IC Enterprises AB i sektionen för leverantörer av kosmetiska produkter
Reckitt Benckiser Hygiene Home Nordic A/S, filial Sverige i sektionen för leverantörer av tvätt- och rengöringsprodukter
Varmt välkomna!
Kemikaliedagarna 16-17 oktober i Lund - det finns några platser kvar!
Kemikaliedagarna är tillbaka med två dagars fullmatat konferensprogram som innehåller de senaste regulatoriska och vetenskapliga nyheterna på kemikalieområdet. Årets talare utgörs av kemins toppskikt från myndighetsvärlden, akademin och industrin. Vi vill särskilt framhålla lundaprofessorn Ulf Ellervik och riksdagsledamoten tillika kemisten Marlene Burwick (S).
KoHF välkomnar nya medlemmar
KoHFs styrelse beslutade vid mötet 20 maj att välkomna följande företag som nya medlemmar i KoHF:
Mentellow AS i kosmetik- och hygiensektionen
Kevin Murphy Europe i frisörsektionen
Stora Enso AB i sektionen för associerade företag
Varmt välkomna!
Företaget Hairmail Oy döms för vilseledande marknadsföring och felmärkta produkter
I juni 2018 stämde KoHF* det finska bolaget Hairmail Oy som marknadsför frisörprodukter till frisörer i Sverige genom kataloger och hemsidan hairmail.net. Stämningen rörde felmärkta produkter och vilseledande marknadsföring. Nu har domen fallit och vunnit laga kraft i Patent- och marknadsdomstolen och KoHF vann på samtliga punkter.
Kosmetiska solskyddsmedel är säkra och viktiga komplement i det allmänna solskyddet
Kosmetik- och hygienföretagen noterar studien i Journal of the American Medical Association (JAMA) där solskyddsmedel med fokus på fyra UV-filter använts i maximal dos.
Vi noterar även att svensk media refererar till studien, bland andra Svenska Dagbladet. KoHF menar därför att det är viktigt att informera om vad FDA och studien verkligen säger.
Den amerikanska ansvariga myndigheten (FDA) konstaterar att resultaten av studien inte ska tolkas som en rekommendation att avstå från att använda solskyddsmedel. KoHF och Läkemedelsverket är helt eniga i detta.
Solskyddsmedel i EU omfattas av strikt lagstiftning med tydliga säkerhetskrav, vilka också inkluderar krav om 100-faldig säkerhetsmarginal, och deras dokumenterat säkra användning är baserad på en solid mängd vetenskaplig forskning.