Nyheter från KoHF

Kemikalieinspektionen lättar på reglerna för desinfektionsmedel - men fler ändringar behövs
Biocider, Desinfektion, Kemikalieinspektionen Anna Melvås Biocider, Desinfektion, Kemikalieinspektionen Anna Melvås

Kemikalieinspektionen lättar på reglerna för desinfektionsmedel - men fler ändringar behövs

Ett mycket glädjande besked kom idag, 20 mars, från Kemikalieinspektionen om att de lättar på reglerna för desinfektionsmedel med anledning av situationen gällande Corona/Covid-19. Vi menar att fler ändringar behövs i regelverken, och det är bråttom.

Läs mer
KoHF om PFAS
Peter Jansson Peter Jansson

KoHF om PFAS

KoHF får i dagarna frågor om PFAS. Vi bedömer att detta inte beror på den formella regulatoriska processen utan på krav som ställs business-to-business i anslutning till kampanjer från NGO:s. Läs om KoHF:s hållning.

Läs mer
KoHF frukostseminarium om solvård 6 februari
Peter Jansson Peter Jansson

KoHF frukostseminarium om solvård 6 februari

Läkemedelsverket inledde med att berätta om regelverken om kosmetiska produkter: EU:s kosmetikaförordning om krav för tillverkning, innehåll och märkning samt EU:s förordning om krav för påståenden om dessa produkter. Kosmetik- och hygienföretagen presenterade årets enkätundersökning om solvanor.

Läs mer
KoHF om "Toxic beauty" som sänds via TV4
Peter Jansson Peter Jansson

KoHF om "Toxic beauty" som sänds via TV4

KoHF välkomnar en kritisk hållning, men då gärna att denna utgår ifrån kunskap i naturvetenskap och juridiska villkor. Kosmetiska produkter som marknadsförs inom EU ska vara dokumenterat säkra. Detta är alltså mer eller mindre motsatsen till ordet "toxic" i programrubriken.

Läs mer
KoHF reagerar på artikel i Aftonbladet
Peter Jansson Peter Jansson

KoHF reagerar på artikel i Aftonbladet

Aftonbladet presenterade 16 januari i sin nättidning artikeln Så undviker du tveksamma skönhetsprodukter.

Kosmetiska produkter, oavsett innehåll och ingrediensers ursprung, ska vara dokumenterat säkra för att få finnas på EU:s marknad. Säkerheten är tillverkarens yttersta ansvar och säkerhetsdokumentationen är tillgänglig för kontrollmyndigheterna vid antydan om hälsoproblematik.

Läs mer
KoHF frukostseminarium om solvård 6 februari
Peter Jansson Peter Jansson

KoHF frukostseminarium om solvård 6 februari

KoHF via KTF Utbildning hälsar välkommen till ett frukostseminarium om solskyddsprodukter och solvanor: Kan man lita på solskyddsprodukter?, Hur använder svenskar solskyddsprodukter?

Tid & Plats: Sturegatan 15 (T-bana Stadion), torsdagen den 6 februari 2020 kl. 08.30-10.00

Läs mer
Företaget Dagsmeja döms för vilseledande marknadsföring rörande varumärket ”Attitude”
Peter Jansson Peter Jansson

Företaget Dagsmeja döms för vilseledande marknadsföring rörande varumärket ”Attitude”

Som en del i arbetet att säkerställa konsumentskydd och rättvis konkurrens på marknaden stämde KoHF sommaren 2018 företaget Dagsmeja för otillbörliga hälso- och miljöpåståenden i marknadsföringen av den importerade produktserien ”Attitude”. Dagsmeja har nu fällts på samtliga 59 punkter, dessa gäller vilseledande marknadsföringspåståenden, symboler och bilder samt även felaktig märkning.

Läs mer
Läkemedelsverket: "Kosmetikaköp på nätet kräver vaksamhet"
Peter Jansson Peter Jansson

Läkemedelsverket: "Kosmetikaköp på nätet kräver vaksamhet"

EU-reglerna för kosmetika är till för att användaren inte ska drabbas av till exempel allergiska reaktioner eller utsättas för hälsopåverkande kemikalier.

Det finns en rad regler för kosmetiska produkter som alla syftar till att skydda konsumenten, säger Josefin Liljeteg, chef för Kosmetikatillsynen på Läkemedelsverket. Konsumenten bör dock vara vaksam vid köp av kosmetika, både från fysiska butiker och på webben. Webbshopar kan erbjuda varor från andra marknader och ibland uppfylls inte EU-kraven för innehåll, märkning och tillverkning.

Läkemedelsverkets tips vid köp online: kontrollera att innehållsförteckning, eventuella instruktioner, samt tillverkarens uppgifter finns. Var extra uppmärksam om produkten har vidlyftiga påståenden. Kontrollera hållbarhetsmärkningen, och slutligen, är produkten orimligt billig?

Läs mer
KoHF rekommendation om instruktioner för hantering av använda tvätt- och våtservetter
Peter Jansson Peter Jansson

KoHF rekommendation om instruktioner för hantering av använda tvätt- och våtservetter

Kosmetik- och hygienföretagens (KoHF) styrelse antog tidigare i år rekommendationer om förpackningsmärkning av våt-, och tvättservetter av engångstyp, relaterade till KoHF:s branscher, i syfte att ge användaren lättillgänglig information för att undvika att våt-, och tvättservetter av engångstyp hamnar i miljön, eller ställer till med problem i avloppssystemen.

Läs mer
Kemikaliedagarna 16-17 oktober i Lund - det finns några platser kvar!
Seminarium Anna Melvås Seminarium Anna Melvås

Kemikaliedagarna 16-17 oktober i Lund - det finns några platser kvar!

Kemikaliedagarna är tillbaka med två dagars fullmatat konferensprogram som innehåller de senaste regulatoriska och vetenskapliga nyheterna på kemikalieområdet. Årets talare utgörs av kemins toppskikt från myndighetsvärlden, akademin och industrin. Vi vill särskilt framhålla lundaprofessorn Ulf Ellervik och riksdagsledamoten tillika kemisten Marlene Burwick (S).

Läs mer
KoHF välkomnar nya medlemmar
Peter Jansson Peter Jansson

KoHF välkomnar nya medlemmar

KoHFs styrelse beslutade vid mötet 20 maj att välkomna följande företag som nya medlemmar i KoHF:

  • Mentellow AS i kosmetik- och hygiensektionen

  • Kevin Murphy Europe i frisörsektionen

  • Stora Enso AB i sektionen för associerade företag

Varmt välkomna!

Läs mer
Företaget Hairmail Oy döms för vilseledande marknadsföring och felmärkta produkter
Peter Jansson Peter Jansson

Företaget Hairmail Oy döms för vilseledande marknadsföring och felmärkta produkter

I juni 2018 stämde KoHF* det finska bolaget Hairmail Oy som marknadsför frisörprodukter till frisörer i Sverige genom kataloger och hemsidan hairmail.net. Stämningen rörde felmärkta produkter och vilseledande marknadsföring. Nu har domen fallit och vunnit laga kraft i Patent- och marknadsdomstolen och KoHF vann på samtliga punkter.

Läs mer
Kosmetiska solskyddsmedel är säkra och viktiga komplement i det allmänna solskyddet
Peter Jansson Peter Jansson

Kosmetiska solskyddsmedel är säkra och viktiga komplement i det allmänna solskyddet

Kosmetik- och hygienföretagen noterar studien i Journal of the American Medical Association (JAMA) där solskyddsmedel med fokus på fyra UV-filter använts i maximal dos.

Vi noterar även att svensk media refererar till studien, bland andra Svenska Dagbladet. KoHF menar därför att det är viktigt att informera om vad FDA och studien verkligen säger.

Den amerikanska ansvariga myndigheten (FDA) konstaterar att resultaten av studien inte ska tolkas som en rekommendation att avstå från att använda solskyddsmedel. KoHF och Läkemedelsverket är helt eniga i detta.

Solskyddsmedel i EU omfattas av strikt lagstiftning med tydliga säkerhetskrav, vilka också inkluderar krav om 100-faldig säkerhetsmarginal, och deras dokumenterat säkra användning är baserad på en solid mängd vetenskaplig forskning.

Läs mer