KoHF frukostseminarium om solvård 6 februari

Kosmetik- och hygienföretagen har idag, 6 februari, hållit sitt årliga frukostseminarium om solvanor och solskyddsmedel.

Läkemedelsverket, ansvarig myndighet, inledde med att berätta om regelverken om kosmetiska produkter: EU:s kosmetikaförordning om krav för tillverkning, innehåll och märkning samt EU:s förordning om krav för påståenden om dessa produkter. Tillsynen i Sverige belystes också.

Ett tydligt budskap från myndigheten var att majoriteten av produkterna som säljs i Sverige är bra och säkra.

- Varför ska tillverkarna då hävda så mycket om “fri från…” eller använda piktogram om att produkterna inte är djurtestade då detta ju redan sedan länge är ett krav, menade biträdande enhetschefen Josefin Liljeteg.

Hon gjorde detta utifrån tydliga krav både i EU-förordningen och Marknadsföringslagen. KoHF:s förtydligande är att man givetvis inte får hävda att en produktfördel är att produkten bara lever upp till lagkrav. Om “fri från…” kan man läsa mer på kohf.se, bl.a. här.

Kosmetik- och hygienföretagen presenterade årets enkätundersökning om solvanor, vilken Yougov hjälpt oss att ta fram. Ett tiotal frågor har i slutet av 2019 ställts till c:a 1000 män och kvinnor från 18 års ålder.

Läs vår presentation med utgångspunkt i enkäten

Läs samtliga bakgrundsdata levererade av Yougov - här finns mycket matnyttigt för den intresserade

Föregående
Föregående

KoHF välkomnar nya medlemmar

Nästa
Nästa

KoHF om "Toxic beauty" som sänds via TV4