Ekologisk kosmetik
Tydlig marknadsföring för konsumentens välgrundade val
Många företag marknadsför sina kosmetiska produkter som ekologiska, men vad menar man egentligen med detta? Det finns idag inga gemensamma eller nationella regler att luta sig mot när det gäller ekologisk kosmetik.
Det finns dock ett flertal oberoende, kommersiella märkningssystem i Europa och USA, bl.a. (UK) Soil Association Organic, EcoCert, USDA Organic, BDIH, ICEA etc. De Europeiska systemen samlas under ett gemensamt system, COSMOS (1).
KoHF bedömer att ett oberoende gemensamt system så som COSMOS kommunikativt kan underlätta för konsumenten. KoHF vill dock trycka på att när det gäller påståenden om ekologisk och naturligt, likt alla marknadsföringspåståenden, så ska de vara tydliga, begripliga, relevanta och ta hänsyn till målgruppens förmåga att förstå budskapet. Följer man ett certifieringssystem så följer också (förhoppningsvis) naturligt transparens för vilka villkor som gäller för den aktuella produkten, dvs att företaget kan dokumentera och förklara vad certifieringen innebär, och eventuellt vilka fördelar den ger.
Certifierad ekologisk och certifierad naturlig kosmetik faller under samma regelverk som all kosmetik
KoHF vill här förtydliga om kraven och förutsättningarna för att marknadsföra ekologisk kosmetik.
EU:s förordning 1223/2009 om kosmetiska produkter säger:
Definition av kosmetisk produkt:
ämnen eller blandningar som är avsedda att appliceras på människokroppens yttre delar...eller på tänder och slemhinnor i munhålan i uteslutande eller huvudsakligt syfte att rengöra eller parfymera dem eller förändra deras utseende, skydda dem, bibehålla dem i gott skick eller korrigera kroppslukt,Definition av ämne:
ett kemiskt grundämne och föreningar av detta grundämne i naturlig eller tillverkad form, inklusive eventuella tillsatser som är nödvändiga för att bevara dess stabilitet och sådana föroreningar som härrör från tillverkningsprocessen, ... (blandning: blandning eller lösning av två eller flera ämnen)
EU:s förordning 1223/2009 om kosmetiska produkter säger vidare:
Kosmetiska produkter som tillhandahålls på marknaden ska vara säkra för människors hälsa vid normal eller rimligen förutsebar användning.
Detta tillses via säkerhetsdokumentation, god tillverkningssed (GMP on Cosmetic products), innehåll och märkning, uppföljning på marknaden etc (1223/2009).
En ekologisk produkt som marknadsförs med ett kosmetiskt syfte är alltså en kosmetisk produkt, vilken innehåller kemiska ämnen eller kemiska blandningar, eller om man så vill kemikalier, och produkten ska vara dokumenterat säker.
EU:s förordning 655/2013 om påståenden om kosmetiska produkter gäller även ekologisk kosmetik
EU-förordningen 655/2013 gäller från juli, 2013. Parallellt bör ICC:s regler och branschens vägledande dokument om ansvarsfull reklam och marknadskommunikation beaktas. Till EU-förordningen har bilagts specifik vägledning om olika marknadsföringspåståenden. EU-kommissionen har dock inte beslutat om detaljreglering/-vägledning för t.ex. "ekologisk" (organic) och "naturlig".
Grundkraven enligt ovan gäller dock redan nu: tydligt, begripligt, relevant. Det marknadsförande företaget ska kunna redovisa vad man menar med dessa termer - så att konsumenten kan göra ett välgrundat val.
Marknadsföringslagen och hälso-/miljöpåståenden
Marknadsföringslagen gäller allt (och all kosmetik) som marknadsförs, men nämns specifikt här eftersom ekologisk kosmetik ofta presenterar påståenden om hälso- och miljöfördelar:
10 §, Förbud mot vilseledande marknadsföring:
Särskilt iaktta risk för vilseledande marknadsföring när det gäller hälsa och miljö
18 §: Jämförande reklam:
Det är bland annat förbjudet att misskreditera eller agera nedsättande om en annan näringsidkares verksamhet, förhållanden, produkter, varumärken, firma eller andra kännetecken
Övriga länkar av intresse
Konsumentverket, om Miljöpåståenden i reklam
1) Även Svanens miljömärkningskriterier är ett kommersiellt system finansierat av dem vars produkter är licensierade att uppbära märkningen.