Tvätt- och rengöringsmedel - konsumentvanor
Rengöring och hygien är viktigt för oss alla. 9 av 10 anser att ett rent hem bidrar till lugn och ro. Det visar den studie om konsumentvanor som A.I.S.E. (den europeiska branschföreningen för tvätt- och rengöringsmedel) genomförde inom EU under 2020.
Fler och fler hushåll inom EU har egen tvättmaskin, och i snitt tvättar vi drygt 3 tvättar per vecka.
Den genomsnittliga tvättemperaturen inom EU är drygt 42 °C. Inom norden ligger tvättemperaturen på drygt 46 °C, vilket är högst inom Europa.
För att minska energiåtgången är det viktigt att tvätta vid så låg temperatur som möjligt. Testa att tvätta vid 30 °C istället för 40 °C!
Ungefär 68 % av hushållen inom EU har en egen diskmaskin, och i snitt diskar vi 5 diskmaskiner per vecka.
Konsumenter är generellt sett duktiga på att fylla diskmaskinen innan man sätter igång den. Vid 9 gånger av 10 så startas diskmaskinen först när den är helt fylld.
För att spara energi är det bra att fylla maskinen och att använda lågtemperaturprogram när det är möjligt.
Hela 93 % av konsumenterna i EU förstår symbolen på förpackningarna som förklarar att produkten ska förvaras oåtkomlig för barn.
Det är 66 % av barnfamiljerna som förvarar sina tvättmedel oåtkomligt för barnen. Det är mycket positivt, men kan förbättras ytterligare. Ställ produkterna högt upp eller i låsta skåp.
Mer än hälften av alla konsumenter in om EU sorterar alltid sina tomma förpackningar, och ytterligare 30 % sorterar oftast sina förpackningar.
Hjälp miljön och sortera dina tomma förpackningar, du med!
Europeiska konsumenter värdesätter ett rent hem då man anser att det bidrar till lugn och ro, längre hållbarhet på ägodelar samt att det är en respekt till familjen och omgivningen.
Man värdesätter även att det är rent och hygieniskt på skolor, kontor, restauranger, inom sjukvård och när man åker kollektivt.
Källa: A.I.S.E., www.aise.eu