Produktsäkerhetsförordning

Publicerad: 2024-10-04. Uppdaterad 2024-12-03, dels om nyhet till medlemmarna (samma datum), dels om ett försök till frågor och svar, vilka återfinns längst ner på den här sidan.

Läs även summeringen av de viktigaste kraven i GPSR via nyhet på kohf.se 3 december, 2024.

EU har antagit ny generell produktsäkerhetslagstiftning (GPSR) vilken ska ersätta nuvarande regler om generell produktsäkerhet. Den nya produktsäkerhetsförordningen (GPSR) ska tillämpas från 13 december, 2024.

Vad gäller för kosmetiska produkter?

Ett nytt avsnitt i den nya, generella produktsäkerhetsförordningen (GPSR) rör online- och distansförsäljning. Konsumenter ska vid online- eller via distansförsäljning kunna få samma information som den som köper en produkt i en butik.

Säkerheten hos kosmetiska produkter , produktmärkning etc regleras dock som tidigare genom kosmetikaförordningen (CPR).

 

Cosmetics Europes vägledning om skyldigheter för leverantörer och återförsäljare av kosmetiska produkter

Cosmetics Europes vägledning syftar till att ge en översikt över kraven i artikel 19 i produktsäkerhetsförordningen (GPSR) och att presentera underlag för återförsäljare och leverantörer av just kosmetiska produkter att möta de nya kraven vid online- eller distansförsäljning.

Vilken information ska visas vid online- eller distansförsäljning?

Produktsäkerhetsförordningen (GPSR) fastställer fyra typer av information som ska vara synlig och tydlig vid online- eller distansförsäljning:

Skyldigheter vid online- och distansförsäljning – vad ska visas?

a) Tillverkarens namn, registrerade firmanamn eller registrerade varumärke samt den postadress och elektroniska adress där tillverkaren kan kontaktas.

Cosmetics Europes vägledning om kosmetiska produkter

  • Med tillverkare förstås ansvarig person (Responsible person)

  • Postadress innebär postadress till ansvarig person. Postadressen får förkortas i den mån den gör det möjligt att identifiera den ansvarige och dennes adress.

  • Elektronisk adress är antingen en e-postadress eller en webbadress för att komma i kontakt med konsumentservice eller liknande

  • Ovanstående information krävs inte om den är läsbar på bilder av produkten

Skyldigheter vid online- och distansförsäljning – vad ska visas?

b) Om tillverkaren inte är etablerad i unionen: namn, postadress och elektronisk adress till den ansvariga personen

Cosmetics Europes vägledning om kosmetiska produkter

  • Samma som punkt (a) ovan.

  • Information krävs inte om den är läsbar på bilder av produkten

Skyldigheter vid online- och distansförsäljning – vad ska visas?

c) Information som gör det möjligt att identifiera produkten, inbegripet en bild av den, dess typ och eventuell annan produktbeteckning

Cosmetics Europes vägledning om kosmetiska produkter

  • Tydlig bild/bilder så att produkten kan identifieras.

  • Med typ avses produktens funktion, om det inte är tydligt från dess presentation.

  • Informationen krävs inte om den är läsbar på bilder av produkten.

  • Batchnummer krävs INTE

Skyldigheter vid online- och distansförsäljning – vad ska visas?

d) Eventuell varnings- eller säkerhetsinformation som ska anbringas på produkten eller på förpackningen eller ingå i ett åtföljande dokument i enlighet med denna förordning eller unionens tillämpliga harmoniseringslagstiftning på ett språk som lätt kan förstås av konsumenterna och som bestämts av den medlemsstat där produkten tillhandahålls på marknaden.

Cosmetics Europes vägledning om kosmetiska produkter

  • Varning eller säkerhetsinformation innebär "särskilda försiktighetsåtgärder som ska iakttas vid användning" där så krävs enligt CPR (enligt bilagorna III till VI) och ev. andra skyddsangivelser och varningar som rekommenderas av produktens säkerhetsbedömare (bilaga I, del B.2).

  • Denna information krävs inte om den är läsbar på bilder av produkten.

  • Användningsinstruktioner, som inte är kopplade till produktens säkra användning, krävs INTE.

  • Språk: i Sverige ska informationen i d) vara på svenska

Vem ansvarar för vad?

Varumärke som säljs från egen plattform eller hemsida

När den som säljer kosmetiska produkter online eller via distansförsäljning är den ansvariga personen i kosmetikaförordningens mening är denne ansvarig för att visa informationen (enligt ovan) på sitt online- eller distansförsäljningsställe.

Varumärke som säljs online via återförsäljare

Om den som säljer kosmetiska produkter online eller via distansförsäljning däremot inte är den ansvariga personen i kosmetikaförordningens mening, t.ex. när denna aktör är återförsäljare, delas ansvaret (för att följa artikel 19 i GPSR) mellan ansvarig person för den kosmetiska produkten och online-/distansförsäljaren.

  • Ansvarige personen i kosmetikaförordningens mening är då ansvarig för att tillhandahålla information och för att hålla den aktuell

  • Återförsäljaren å sin sida är ansvarig för att visa informationen på online- eller distansförsäljningsstället.

 

KoHF rekommenderar att ansvarig person enligt betydelsen i kosmetikaförordningen bör bestämma hur sådan informationen ska lämnas till återförsäljaren. Hur detta ska ske rent praktiskt hanteras av parterna.  

Slutligen, kom ihåg att informationen ska vara tillgänglig för konsumenten vid online- eller distansförsäljning från den 13 december, 2024!

 

För mer detaljerad information rekommenderas att läsa vidare

EU-förordningen 2023/988 om allmän produktsäkerhet

Cosmetics Europes vägledning

 

Vad gäller för varor? 

Produktsäkerhetsförordningen gäller i sin helhet t.ex. för varor, t.ex. kammar, borstar, saxar etc.

Vara (enligt REACH): ett föremål som under produktionen får en särskild form, yta eller design, vilken i större utsträckning än dess kemiska sammansättning bestämmer dess funktion.

Några vanliga frågor, och KoHF:s svar

Ingår kosmetiska produkter i omfattningen för GPSR?

  • Nej. Kosmetiska produkter nämns inte i GPSR. GPSR styr inte områden som redan regleras via annan harmoniserad lagstiftning. Endast artikel 19 i GPSR, om information online, berör information om kosmetiska produkter, och då endast:

    • särskilda försiktighetsåtgärder som ska iakttas vid användning (kan presenteras via bild/bilder eller artwork)

    • identifikation av ansvarig person

    • identifikation av den aktuella produkten

Måste förpackningar/behållare till kosmetiska produkter med anledning av GPSR märkas med ny information, t.ex. mejladress?

  • Nej. GPSR reglerar inte kosmetiska produkter (GPSR nämner inte ens kosmetiska produkter). Däremot ställs (genom GPSR:s artikel 19) allmänna krav om vilken typ av information som ska visas online

  • KoHF noterar att det florerar mängder av rykten om att även kosmetiska produkter ska märkas men det är fel. Märkning av kosmetiska produkter styrs av kosmetikaförordningen (CPR)

Leverantörer av kosmetiska produkter uppmanas (bl.a. genom kosmetikaindustrins vägledning) att förse återförsäljare med den online-information som krävs genom GPSR. Ställer GPSR krav på hur detta ska ske?

  • Nej. Kommunikationen i leveranskedjan löses av parterna

Erbjuds övergångstid för tillämplighet i GPSR?

  • övergångstiden pågår nu, från det att förordningen antogs 23 maj, 2023 fram till 13 december, 2024. KoHF har informerat medlemmarna från det att förordningen antogs

Finns det andra EU-regler som kräver att återvinnings-/sorteringsinformation ska finnas på online-sidor?

  • Nej. Kommande EU-förordning om förpackningar och förpackningsavfall PPWR kommer, troligen före 2030, att kräva harmoniserad märkning för materialsammansättning på förpackningarna, detta för att underlätta förpackningsinsamling. Krav om sådan information online finns dock inte i nuvarande diskussioner. Detta följer logiskt eftersom förpackningsinsamling inte sker vid online-försäljningsstället

Ska annan information, t.ex. om återvinning eller hantering och lagring finnas med vid online-försäljning?

  • Nej. Den information som krävs är enligt förordningens omfattning helt och hållet inriktad på att konsumenten redan vid besök på online-försäljningsstället ska förstå hur man ska använda produkten säkert. Man kan argumentera att denna information ju finns på förpackningen redan, men online-kravet är uppkommet genom EU-kommissionens strävan att digitalisera EU och göra konsumentinformation tillgänglig även på nätet. Flera EU-regler som nu revideras, inkluderar ofta specifika krav avseende online. Kosmetikaregelverket har inte uppdaterats avseende krav på information vid online-försäljning, varför kosmetikaindustrin bedömer att GPSR reglerar just den aspekten (GPSR reglerar dock inte kosmetiska produkter).
    KoHF uppmanar förstås parterna att inom ramen för B2B-diskussioner om GPSR inte ställa krav utöver de som förordningen specificerar. Kraven gäller logiskt endast särskilda försiktighetsåtgärder som ska iakttas vid användning samt identifikation av ansvarig person och den aktuella produkten.

Får återförsäljaren själv lägga till annan information om produkten på sin online-sida? (frågan är inte nödvändigtvis kopplad till GPSR)

  • Produktinformation, vare sig det gäller information om säker användning eller marknadsföringspåståenden är ansvarig persons ansvar. Om annan part i leveranskedjan adderar information ska det alltid göras i samförstånd med ansvarig person. Annars tillfaller det juridiska ansvaret även den andre parten.

Vilken myndighet i Sverige är ansvarig för kontroll av GPSR?

  • Detta inte beslutat ännu (4 december), men Konsumentverket kommer troligen att ansvara för kontroll av säkerhet hos varor (t.ex. möbler, kläder, cyklar, saxar och kammar etc etc)

Vad är det för skillnad mellan en produkt, t.ex. en kosmetisk, och en vara?

  • En produkt i fallet kosmetisk är en kemisk blandning med ett kosmetiskt syfte. Kosmetiska produkter, tillverkning, innehåll och märkning m.m. regleras genom EU:s kosmetikaförordning (och inte genom GPSR). En vara är ett föremål vars form, yta eller design har större betydelse för föremålets funktion än dess kemiska innehåll (enligt definition i REACH). GPSR ställer krav på produktsäkerhet hos varor om dessa inte regleras genom annan harmoniserad EU-lagstiftning.

Vissa kosmetiska produkter (avser ej aerosoler) kan vara brandfarliga, t.ex. vissa parfymer, och dessa bör då märkas med antingen ordet “brandfarlig” eller med piktogrammet flamman (se brandfarlighetsmärkning). Måste sådan märkning anges online?

  • Inget svar ges i industrins vägledning, men den generella tolkningen är att endast särskilda försiktighetsåtgärder som ska iakttagas vid användning ska anges. Information om att produkten är brandfarlig är ett konstaterande, men inte information om särskilda försiktighetsåtgärder som ska iakttagas vid användning.
    Notera att GPSR inte reglerar dylika detaljer, och att krav om märkning avseende brandfarlighet av kosmetiska produkter inte styrs av kosmetikaförordningen.

Vilken information ska finnas online om kosmetiska produkter förpackade i trycksatta förpackningar (aerosoler)?

  • Inget svar ges i industrins vägledning, men den generella tolkningen är att endast särskilda försiktighetsåtgärder som ska iakttagas vid användning ska anges. Information om att produkten är brandfarlig är ett konstaterande, men inte information om särskilda försiktighetsåtgärder som ska iakttagas vid användning.
    Notera att GPSR inte reglerar dylika detaljer, och att krav om märkning avseende brandfarlighet av kosmetiska produkter inte styrs av kosmetikaförordningen utan genom aerosoldirektivets (ADD) krav. ADD ställer inga krav avseende information online, varför KoHF bedömer att krav enligt artikel 19 i GPSR är applicerbara:

    • särskilda försiktighetsåtgärder som ska iakttas vid användning (kan presenteras via bild/bilder eller artwork)

    • identifikation av ansvarig person

    • identifikation av den aktuella produkten

Kontakt: Peter Jansson