Swedish Beauty Awards premierade årets främsta skönhetsprodukter på Berns Salonger
Swedish Beauty Awards premierade årets främsta skönhetsprodukter på Berns Salonger
Skönhetsbranschen har exploderat de senaste åren. Allt fler kvinnor och män intresserar sig idag för skönhet. Följden blir en blomstrande bransch med hög omsättning som lett till ett växande utbud av produkter från många olika företag som vill vara med och tävla om kundens plånbok.
KoHF är branschorganisationen som verkar för att Sveriges skönhetsleverantörer och producenter/distributörer följer alla lagar och regler. Detta för att kunna erbjuda de svenska konsumenterna säkra och kontrollerade produkter ute på marknaden.
Swedish Beauty Awards 2018, vinnare.
För elfte året i rad anordnade KoHF Swedish Beauty Awards, som är Sveriges största och mest prestigefyllda tillställning i genren. Närmare femhundra personer, alla i ledande positioner på Sveriges främsta skönhetsföretag, samlades på Berns Salonger för att hylla och premiera de produkter som utmärkt sig mest under året som gått. Intresset för tävlingen var större än någonsin och i år var det rekord i antalet inskickade bidrag. Så många som 529 produkter har testats och utvärderats av den oberoende expertjuryn. Därefter har de korat de bästa produkterna i branschen för året som gått i hela 30 kategorier.
– Skönhetsbranschen är en hårt kontrollerad bransch med ett strängt regelverk. Vi på KoHF arbetar med att säkerställa en sund bransch och konsumenten ska känna sig trygg när den botaniserar bland skönhetshyllorna ute på marknaden. Bakom varje produkt ligger år av forskning och utveckling och det vill vi premiera. Swedish Beauty Awards är en kvalitetsstämpel och ett erkännande för de produkter som blir nominerade och självklart de produkter som vinner, säger Olof Holmer, VD på KoHF.
Galan har genom åren fått stor betydelse för branschen och genomsyras av trovärdighet och seriositet. I år har konceptet för galan ändrats, då business och nätverkande stått i fokus för gästerna. Årets tema rubricerades ”showbusiness” med en betoning på både show och business.
Den oberoende expertjuryn har fått nya medlemmar med smalare expertisområden till årets tävling och den forna så slutna branschtillställningen inkluderade i år en skönhetsintresserad allmänhet som haft möjlighet att köpa biljetter till prisutdelningen.
- Vi är otroligt stolta över vad Swedish Beauty Awards har betytt för våra medlemmar och branschen de senaste åren, galan har blivit en självklar plattform för branschen att nätverka på. Samtidigt är vi väldigt måna om att vårt event ska vidareutvecklas och moderniseras, säger Madelaine Nordstrand projektledare för Swedish Beauty Awards.
Det branschkunniga och rutinerade värdparet Hedvig von Mentzer och Pär Svahnberg höll i taktpinnen under galan inför de smokingklädda gästerna. Hedvig är en skönhetsveteran i sammanhanget. Hon är skönhetsskribenten som brinner för att lära människor att bli kloka konsumenter och göra bra val när det kommer till skönhetsprodukter. Pär är VD för Toxintelligence och kemidoktor som kan allt om ingredienser och deras verkan samt är en mästare på allt det vetenskapliga runt produkterna.