Mikroplaster - KoHF:s frågor och svar

Skapad: 2023-10-20, uppdaterad senast: 2024-09-17 om Cosmetics Europes förslag till piktogram att ersätta text för IFUD.

Här finner du samlade grundläggande frågor samt medlemsfrågor, löpande noterade, och KoHF:s svar om syntetiska polymera mikropartiklar (SPM), eller “mikroplaster”. Svaren nedan avser endast delar som omfattar användning i kosmetiska produkter eller kemiska produkter så som tvätt- och rengöringsprodukter, även om begränsningen som sådan omfattar andra användningar. När vi skriver “produkt” nedan avser vi någon av dessa två kategorier.

Text i kursiv stil är tagen direkt ifrån begränsningstexten i den tekniska anpassningen, eller lagtexten i REACH.

Se även:

Sverige 2018 införde förbud mot att sälja eller på annat sätt tillhandahålla kosmetiska produkter som innehåller plastpartiklar med rengörande, skrubbande eller polerande effekt. Läs mer längst ner på sidan.


Definitioner

Några nyttiga definitioner att känna till, enligt REACH, artikel 3:

  • 3. vara: ett föremål som under produktionen får en särskild form, yta eller design, vilken i större utsträckning än dess kemiska sammansättning bestämmer dess funktion. Jämför glitter.

  • 9. tillverkare: en fysisk eller juridisk person som är etablerad i gemenskapen och tillverkar ett ämne i gemenskapen.

  • 12. utsläppande på marknaden (Placing on the market): leverans eller tillhandahållande till tredje part, mot betalning eller kostnadsfritt. Import skall anses innebära utsläppande på marknaden.

  • 13. nedströmsanvändare: en fysisk eller juridisk person, annan än tillverkaren eller importören, som är etablerad i gemenskapen och använder ett ämne – antingen som sådant eller ingående i en blandning – i sin industriella eller professionella verksamhet. En distributör eller konsument är inte en nedströmsanvändare. En återimportör som undantas enligt artikel 2.7 c skall betraktas som en nedströmsanvändare.

  • 14. distributör: en fysisk eller juridisk person som har är etablerad i gemenskapen, även en återförsäljare, och som endast lagrar och släpper ut ett ämne på marknaden – antingen som sådant eller ingående i en blandning – för en tredje parts räkning.

  • 31. begränsning: alla villkor för eller förbud mot tillverkning, användning eller utsläppande på marknaden. Här ingår märkning och/eller rapportering.

  • 32. leverantör av ett ämne eller en blandning: varje tillverkare, importör, nedströmsanvändare eller distributör som på marknaden släpper ut ett ämne – som sådant eller ingående i en blandning – eller en blandning.

Vilka ingredienser omfattas (kemiska/INCI-namn, CAS-nummer etc)?

  • Begränsningen av SPM utgår inte från listor av SPM utan från egenskaper (se nedan om definitionen)

På vilket sätt begränsas SPM i Reach-förordningen?

  • SPM får inte sättas på marknaden som ämnen eller som avsiktligt tillsatta i en (kemisk eller kosmetisk) blandning i en koncentration över 0,01%.

  • Se mer om undantag och övergångstider nedan.

  • SPM kan definieras som kemisk blandning eller en vara enligt Reach. En vara är ett föremål vars form, yta eller design har större betydelse för föremålets funktion än dess kemiska innehåll. SPM som definieras som varor är inte begränsade när de sätts på marknaden som sådana men däremot när de sätts på marknaden i en (kemisk eller kosmetisk) blandning, i en produkt.

Vilken är definitionen av SPM? (punkt 1-3)

  • 1) polymerer som är fasta och finns i form av en partikel

    • minst 1% av partikeln är fast polymer eller utgör en heltäckande film på en partikel och

    • minst 1% av partiklarna ska vara mindre än 5 mm i alla dimensioner (upp till 15 mm om det är fibrer)

  • 2) Definitioner

    • a) partikel: mycket litet stycke materia, annat än enskilda molekyler, med definierade fysiska gränser.

    • b) fast: ämne eller blandning som inte är en vätska eller gas. se lagtexten för närmare definition av vätska och gas

Vilka polymerer omfattas inte av definitionen av SPM?

  • a) Polymerer som är resultatet av en polymerisering som ägt rum i naturen, oberoende av extraktionsprocessen och som inte har modifierats kemiskt.

  • b) Polymerer som är nedbrytbara i enlighet med tillägg 15. (se begränsningstexten)

  • c) Polymerer som har en löslighet på mer än 2 g/l i enlighet med tillägg 16 (se begränsningstexten).

  • d) Polymerer som inte innehåller kolatomer i sin kemiska struktur.

  • Se även nedan om undantag


Beslutsträd, förenklat

Via beslutsträdet kan du ta reda på om aktuell användning omfattas av begränsningar, och i så fall vilka begränsningar (förbud (nu eller efter övergångstid), märkning, rapportering).


Undantag, ej förbud

Vilka användningar av SPM är undantagna från förbud? (punkt 4a och 5.)

  • 4a) SPM, som ämnen som sådana eller i blandningar, som sätts på marknaden för användning i industrianläggningar,

  • 5.a) SPM som innesluts med tekniska metoder så att utsläpp till miljön förhindras när de används i enlighet med anvisningen under den avsedda slutanvändningen.

  • 5.b) SPM vars fysiska egenskaper ändras permanent under avsedd slutanvändning på ett sådant sätt att polymeren inte längre omfattas av tillämpningsområdet för denna post. (notering: t.ex. filmbildare och “swellables”, d.v.s. SPM som ökar i storlek så att de inte passar in i definitionen)

  • 5.c) SPM som är permanent inneslutna i en fast matris under avsedd slutanvändning.

Notera dock nedan om märknings- och rapporteringskrav


Förbud efter övergångstider

De flesta användningarna av SPM har övergångstider innan förbud är tillämpliga - vad gäller för min användning? (punkt 6.)

  • a) (Förbud) från och med den 17 oktober 2029 för SPM för användning vid inkapsling av doftämnen.

  • b) Från och med den 17 oktober 2027 för produkter som sköljs av (rinse off), såvida inte sådana produkter omfattas av led a i den här punkten eller innehåller SPM som används som slipmedel, dvs. för att exfoliera, polera eller rengöra (mikrokorn). Se nedan, Förbud per ikraftträdandet.

  • c) Från och med den 17 oktober 2035 för make up, läpprodukter och nagelprodukter, såvida inte sådana produkter omfattas av led a eller b i denna punkt eller innehåller mikrokorn. Se nedan, Förbud per ikraftträdandet. Se även nedan, Märkningskrav.

  • d) Från och med den 17 oktober 2029 för produkter som lämnas kvar (leave on), såvida inte sådana produkter omfattas av led a eller c i denna punkt.

  • e) Från och med den 17 oktober 2028 för tvätt- och rengöringsmedel, vaxer, polermedel och luftvårdsprodukter, såvida inte dessa produkter omfattas av led a i denna punkt eller innehåller mikrokorn. Se nedan, Förbud per ikraftträdandet.

Notera att för dessa slutanvändningar som kommer att förbjudas krävs inte rapportering.


Förbud per ikraftträdandet

Vilka användningar av SPM är förbjudna redan idag?

  • Från ikraftträdandedatumet 17 oktober 2023 är det förbjudet att sätta produkter som omfattas av begränsningen på marknaden som innehåller SPM där dessa är mikrokorn med exfolierande, polerande eller rengörande funktion, på engelska “microbeads”. Dylika produkter som redan finns på marknaden får dock slutförsäljas.

  • Notera också det nationella, svenska förbudet (kosmetiska produkter): https://www.kohf.se/vill-du-veta-mer/mikroplaster

  • Notera också den europeiska industrins rekommendation: https://www.kohf.se/vill-du-veta-mer/mikroplaster

  • Enligt Kommissionen är löst glitter också förbjudet vid samma datum. Enligt lagtexten gäller detta om glittret defineras som en kemisk blandning (och som SPM såklart). SPM som definieras som varor enligt Reach är inte begränsade när de sätts på marknaden som varor. Om SPM som är varor sätts på marknaden som kemiska eller kosmetika produkter ska undantag och övergångstider enligt ovan tillämpas.


Märkningskrav

Vilka användningar är förenade med märkningskrav, och när?

  • Från och med den 17 oktober 2025 för de produkter som innehåller SPM och som är undantagna (se punkt 5. t.ex. filmbildare, avser både kosmetiska produkter och tvätt- och rengöringsprodukter), ska leverantörer av dessa produkter tillhandahålla yrkesmässiga användare och allmänheten anvisningar för användning och bortskaffande (instructions for use and disposal, IFUD) med en förklaring för hur man förhindrar utsläpp i miljön.

  • Notera att den här begränsningen INTE är förenad med en extra försäljningsperiod (“sell-through”), d.v.s. produkter på marknaden efter det aktuella datumet MÅSTE bära IFUD

  • Industrins hållning:

    • kosmetikindustrin menar dock att IFU (notera: ej D) är omotiverad för produkter med SPM som upphör att vara det (permanent modifiering) vid användning - SPM finns då inte och kan då följaktligen inte nå miljön. Kosmetikindustrin menar dock att IFD av icke använd produkt kan vara motiverat, d.v.s. hur ska användaren undvika utsläpp av SPM till miljön? Kosmetikindustrin diskuterar nu detta med EU-kommissionen

    • Nytt januari, 2024: kosmetikindustrin menar att användningar som är undantagna (5b) inte ska kräva märkning med IFUD (se Förbud efter övergångstid, 6c och d) förrän efter övergångstiden, d.v.s. först efter 2035 respektive 2029

  • Från och med den 17 oktober 2031 till och med den 16 oktober 2035 ska leverantörer av de (kosmetiska) produkter som avses i punkten c (make up, läpprodukter och nagelprodukter) under Förbud efter övergångstider, och som innehåller SPM tillhandahålla följande märkning: ’Den här produkten innehåller mikroplast’ (se nedan om hur märkningen får anges). Produkter som släpptes ut på marknaden före den 17 oktober 2031 behöver dock inte ha denna märkning förrän den 17 december 2031 .

  • Notera således: det finns för kosmetiska produkter INGA andra märkningskrav än de som är fastslagna för:

    • “innehåller mikroplaster” (text på nationellt språk): make up, läpprodukter och nagelprodukter som innehåller SPM (mellan åren 2031 och 2035) eller

    • Instruktioner för användning och bortskaffande/IFUD (text på nationellt språk eller piktogram. För ingen av dessa anges villkor i begränsningstexten. Cosmetics Europe tar fram förslag på piktogram): från 2025 för produkter som är undantagna enligt punkten 5, vilka kräver IFUD från nämnda år.

Hur ska märkningen om IFUD anges?

  • Den information som avses om detta ska lämnas i form av väl synlig, läsbar och outplånlig text eller, när så är lämpligt i form av piktogram (se kosmetikindustrins förslag ovan. Notera att EU-kommissionen stödjer detta (kommunikation med Cosmetics Europe). Texten eller piktogrammen ska finnas på etiketten, förpackningen eller bipacksedeln till produkter. Utöver texten eller piktogrammen får leverantörerna tillhandahålla ett digitalt verktyg som ger tillgång till en elektronisk version av informationen. Om IFUD tillhandahålls i form av text, ska de vara på de officiella språken i de medlemsstater där ämnet eller blandningen släpps ut på marknaden, om inte de berörda medlemsstaterna föreskriver något annat. (Notera: regeltextens utformning möjliggör valmöjlighet om var märkningen ska appliceras)

  • Hur märkning exakt ska anges framgår inte i begränsningsreglerna. Industrin har tagit fram förslag på piktogram (se bild ovan).

Hur ska märkningen om “innehåller mikroplast” anges?

  • Den information som avses om detta ska lämnas i form av väl synlig, läsbar och outplånlig text. Texten ska finnas på etiketten, förpackningen eller bipacksedeln till de kosmetiska produkterna. Utöver texten får leverantörerna tillhandahålla ett digitalt verktyg som ger tillgång till en elektronisk version av informationen. (Notera: textformuleringen möjliggör valmöjlighet om var märkningen ska appliceras)

  • Notera: av alla produkter (även andra utöver kemiska och kosmetiska produkter) med SPM som begränsas är kosmetiska enligt punkten 6 c (make up, läpprodukter och nagelprodukter) de enda som kräver märkningen “innehåller mikroplast”

Hur ska man som nedströmsanvändare, blandare av kosmetiska produkter eller tvätt- och rengöringsprodukter veta om min råvara innehåller SPM som omfattas av begränsningen?

  • Från och med den 17 oktober 2025 ska leverantörer av SPM för användning i industrianläggningar tillhandahålla följande information:

    • a) Anvisningar för användning och bortskaffande som förklarar för industriella nedströmsanvändare hur man förhindrar utsläpp av mikropartiklar av syntetiska polymerer i miljön.

    • b) Följande förklaring: ’De levererade mikropartiklarna av syntetiska polymerer omfattas av de villkor som fastställs i post 78 i bilaga XVII till Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1907/2006.’

    • c) Uppgifter om mängden eller, i förekommande fall, koncentrationen av mikropartiklar av syntetiska polymerer i ämnet eller blandningen.

    • d) Allmän information om vilka polymerer som ingår i ämnet eller blandningen som gör att tillverkare, industriella nedströms användare och andra leverantörer att uppfylla sina skyldigheter i enlighet med punkterna 11 och 12 i begränsningstexten, om rapportering.

Men, etablera redan nu kontakt med dina råvaruleverantörer och påbörja diskussioner!

Löpande frågor om produkter med SPM och märkning:

  • Om man tillsätter SPM i en produkt, men SPM då (vid blandning) upphör att vara SPM enligt definitionen, måste produkten då märkas?

    • Produkter som placeras på marknaden och som inte innehåller SPM enligt definitionen behöver inte märkas, vare sig med IFUD eller “innehåller mikroplast”

  • Kan produkter, t.ex. make up, läpprodukter och nagelprodukter, innehålla både SPM som modifieras permanent vid användning (undantag under punkt 5.) och SPM (som faller under punkten 1. etc), och hur ska de i så fall märkas?

    • Vi menar att detta är osannolikt, men om det förekommer gäller följande:

    • De två märkningar som skulle vara aktuella är dels IFUD (punkterna 5 och 8.) och dels “innehåller mikroplaster” (punkterna 6c och 9.)

    • Den hypotetiska produkten skulle då från 2025 märkas med IFUD OCH från 2031 till 2035 också med “innehåller mikroplaster” (om detta fortfarande då är fallet).

    • Notera att märkningen med “innehåller mikroplaster” kan tas bort 2035, om produkten inte längre innehåller SPM efter 2035 då övergångstiden övergår i förbud (inga produkter med SPM, utöver sådana med undantag enligt punkten 5. får efter 17 oktober, 2035 placeras på marknaden). Undantaget enligt punkten 5. kvarstår dock, samt följaktligen krav om märkning med IFUD.

  • Kan användningar av SPM vara både förbjudna (efter övergångstid) och samtidigt kräva (någon typ av förpackningsmärkning, IFUD eller “Den här produkten innehåller mikroplast”) märkning?

    • Detta gäller för kosmetiska produkter endast icke-undantagna användningar av SPM i make-up, läpprodukter och nagelprodukter. Dessa kommer att förbjudas 2035, medan märkningskravet “Den här produkten innehåller mikroplast” ändå inträder 2031.


Rapporteringskrav

Vilka användningar ska rapporteras av mig som nedströmsanvändare/leverantör, och när?

Från och med 2027 ska:

  • INDUSTRIELLA NEDSTRÖMSANVÄNDARE som ANVÄNDER SPM I INDUSTRIANLÄGGNINGAR, lämna in följande information till EU:s kemikaliemyndighet (ECHA) senast den 31 maj varje år (punkt 11):

    • a) En beskrivning av användningar av mikropartiklar av syntetiska polymerer under det föregående kalenderåret.

    • b) Allmän information om vilka polymerer som använts för varje användning.

    • c) För varje användning av mikropartiklar av syntetiska polymerer, en uppskattning av den mängd mikropartiklar av syntetiska polymerer som släppts ut i miljön under det föregående kalenderåret, vilken även ska omfatta den mängd som släppts ut i miljön under transport.

    • d) En hänvisning till undantaget i punkt 4 a i begränsningstexten för varje användning av mikropartiklar av syntetiska polymerer

  • LEVERANTÖRER AV de PRODUKTER som innehåller SPM som avses i punkt 5 (se Undantag, ej förbud) och som för första gången släpps ut på marknaden till yrkesmässiga användare och allmänheten lämna följande information till EU:s kemikaliemyndighet (ECHA) senast den 31 maj varje år (punkt 12):

    • a) En beskrivning av de slutanvändningar för vilka syntetiska polymera mikropartiklar släpptes ut på marknaden under det föregående kalenderåret.

    • b) Allmän information om vilka polymerer som släppts ut på marknaden under det föregående kalenderåret för varje slutanvändning.

    • c) För varje slutanvändning för vilken syntetiska polymera mikropartiklar släpptes ut på marknaden, en uppskattning av den mängd mikropartiklar av syntetiska polymerer som släppts ut i miljön under det föregående kalenderåret, vilken även ska omfatta den mängd som släppts ut i miljön under transport.

    • d) En hänvisning till det eller de tillämpliga undantag som fastställs i punkt 5 (se Undantag, ej förbud) för varje användning av mikropartiklar av syntetiska polymerer .

    • Alltså: om du har en tillverkningsanläggning där ni köper in och använder SPM, då ska du rapportera uppgifter som gäller användning och direkta utsläpp från anläggningen.

    • Om ni säljer produkter till proffs och konsument som innehåller SPM som undantas från förbud enligt punkt 5 ska ni även rapportera uppgifter om kundernas användning.

    • Men om SPM inte finns i de produkter ni sätter på marknaden - för att de i produktformuleringen ändrat egenskaper så att de inte länge uppfyller definitionen - behöver ni inte rapportera för de användningarna.

Tillverkare, importörer och industriella nedströmsanvändare av produkter som innehåller SPM ska på begäran dessutom kunna lämna specifik information till de behöriga myndigheterna, i enlighet med punkt 14 och 15 (se begränsningstexten).


Marknadskommunikation

Marknadskommunikation och reklam regleras inte specifikt i begränsningen om mikroplaster. Marknadsföringslagens krav gäller dock alltid, d.v.s.

  • Påståenden som påskiner att en produkt har goda eller unika effekter på människans hälsa eller miljön har speciellt höga vederhäftighetskrav

  • Marknadens aktörer får inte misskreditera användningar som är tillåtna, eller aktörer som agerar lagligt

  • Marknadens aktörer får inte vilseleda konsumenter eller andra slutanvändare. Ett exempel på vilseledande reklam är att informera om att en förbjuden användning inte är aktuell för den aktuella produkten. Ett exempel på detta skulle kunna vara att för en exfolierande kosmetisk produkt hävda “innehåller inte mikrokorn/microbeads” om produkten marknadsförs efter 2023-10-17, eftersom detta är förbjudet enligt begränsningsreglerna, för alla aktörer.

Svenskt nationellt förbud mot plastpartiklar i kosmetiska produkter sedan 2018

Sverige införde 2018 (förordning 2018:55) förbud mot att sälja eller på annat sätt tillhandahålla kosmetiska produkter som innehåller plastpartiklar med rengörande, skrubbande eller polerande effekt. Förbudet omfattar sådana produkter som är avsedda att sköljas av eller spottas ut efter att de använts på hud, hår, slemhinnor eller tänder. Det kan till exempel vara tvål med skrubbande effekt eller tandkräm med polerande effekt.

Förbudet gäller plastpartiklar i fast form som är mindre än 5 millimeter i någon dimension och som är olösliga i vatten. Det finns ingen nedre gräns för storleken på partiklarna vilket betyder att även plastpartiklar i nanoform omfattas.

Plastpartiklar som enbart består av naturligt förekommande polymerer, till exempel cellulosa, omfattas inte av förbudet.

Läs mer om de svenska reglerna hos ansvarig myndighet Kemikalieinspektionen (KemI)