Avancerad hudvård inte avsedd för barn

Uppdaterad 2024-05-30

KoHF noterar inslag på vissa sociala medieplattformar om avancerad hudvård och barn. Inslagen riskerar att locka tonåringar och till och med barn till användning av produkter som inte är avsedda för dem.

KoHF är bekymrad över detta och menar att trenden inte bör uppmuntras.

Barn är inte avsedd målgrupp

Den som tillverkar anti-age-, eller avancerade hudvårdsprodukter utvecklar dessa för vuxna och deras behov. Produkterna är noggrant formulerade för att verka på den vuxna huden och den obligatoriska effektbevisningen för påståenden dokumenteras utifrån forskning på vuxen hud. Företagen skräddarsyr också marknadsföringen för de tilltänkta konsumenterna.

Produkter för avancerad hudvård är inte avsedda för barn bör inte användas av barn. Fokus för ett barns hygien bör istället vara hud- och hårtvätt samt tandborstning och inte minst att skydda huden från solens skadliga strålar.

Strikt reglering av kosmetiska produkter

Tillverkning, innehåll, märkning och försäljning av kosmetiska produkter i EU omfattas av strikta säkerhetsregler genom EU:s kosmetikaförordning. Alla produkter som sätts på marknaden ska vara dokumenterat säkra. Reglerna utgår ifrån normal och rimligen förutsebar användning.

Alla produkter ska ha en ansvarig person i EU. Ansvarig person ansvarar bland annat för produktens säkerhet, men även för utlovad funktion och effektivitet.

Märkningen på produkterna ger nödvändig information om säker hantering, inklusive fullständig innehållsförteckning: samtliga ingredienser redovisas efter ordet Ingredients (eller i förkortad form, Ingr.) enligt EU-gemensamma “språket” INCI, och i fallande viktsordning.

  • För dig som vill veta mer om ingredienser och deras olika funktioner i produkter, titta gärna på sidan om ingrediensdatabasen Cosmile Europe. På den sidan finner du även länkar till annan nyttig information om ingredienser och deras säkerhet.

  • Notera att en ingrediens kan ha olika funktioner, men att alla dessa funktioner inte nödvändigtvis kommer till uttryck vid den aktuella koncentrationen i den aktuella produkten. Exempelvis används hydroxysyran citronsyra som antioxidant i många råvaror, men halterna i de färdiga produkterna blir då så låga så att de är försumbara. INCI-listan ger således information om innehåll, men säger inte allt om koncentration, avsedd funktion, effekt etc.   

Ansvarsfull reklam

Utöver de lagar som täcker kosmetiska produkters säkerhet, finns både regler och vägledning för ansvarsfull reklam och marknadskommunikation [1].

Det är viktigt att kosmetikaföretag, reklamorganisationer, ägare av sociala medier samt influencers är medvetna om sina juridiska skyldigheter och om reklamregler och tar sitt ansvar gentemot konsumenter, särskilt gentemot barn.

[1] Cosmetics Europe: Uppförandekod och vägledande principer om ansvarsfull reklam och marknadskommunikation